Flyttet ind men varmt vand er on/off

Hej alle,

Håber i kan hjælpe.  

Vi er en familie der har køb vores første hus. En rigtigt renovations opgave fra 78.

Huset er nu sat i stand til det økonomien er til lige nu og vi er flyttet ind.

Nu viser det sig så vi ikke har varmt vand fast i nogle af hanerne. Vi har det lidt i perioder og så har vi ikke. Derudover er det meget langt tid om at blive varmt. Bruseren er vel 4 min om at blive varm og vandhanen 45-60 sek.
vi kan ikke rigtig finde system i det.

Det skal siges der er blevet banket på rør under renoveringen og der er meget kalk i vandet her.

Jeg har vedhæftet et billede af anlægget.

Er der nogen der har nogle bud på hvad vinken forsøge? Helst noget vi kan gøre selv da pengene pt. er sluppet op.

På forhånd tak.

Vh. Kasper

Hygger mig i dagligdagen i kundeservice hos https://zency.dk/.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gammel er varmeveksleren? Det kunne være den, der skal afsyres. 

fase
Med hensyn til vekslerens alder må der stå noget på mærkepladen. Afsyring er kun nødvendig på sekundærsiden altså den side, hvor det varme vand kommer fra. det er et VVS'er job. Måske sidder der en snavssamler, som skal renses. Få en VVS'er til at se på sagen. 

fase
Hvis den er kalket til, vil du have problemer med at lave varmt nok vand uden at returen bliver meget varm. Der kan være andre årsager til at det tager lang tid at få varmt vand. Det er ikke sikkert at kalk er dit problem. Man kan se at der ikke er gjort meget ud af isolering, så man skal hver gang vente på at vandet løber fra varmeveksleren til hanen.

Jeg byggede hus for 25 år siden og har haft 2 varmevekslere. Den første kalkede til relativt hurtig og havde problemer med at give varmt nok vand. Det blev meget bedre efter at en VVS-mand havde den med hjemme og lod den kalke af natten over. Men den holdt kun et år inden den blev utæt. Den jeg har nu, ser ikke ud til at kalke til. Pointen er blot at man skal passe på med at afkalke med for kraftig syre.

Som et forsøg kunne du prøve at skrue op for temperaturen på det varme vand. Jeg går ud fra at det er kapillarrøret til termostaten man ser øverst til venstre. Jeg ved ikke hvor termostaten og reguleringen er. Er det den forkromede dims bagerst til højre?
Hvis du skruer op, skal du holde øje med temperaturen på returen. Hvis den bliver meget høj, når nogen tager brusebad, skal varmeveksleren afkalkes eller udskiftes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis