Nyt vindueshul - hvordan?

Hej, 

Jeg overvejer at få lavet et ekstra vestvendt vindueshul(1,2 x 1,2) ved vores spisebord - jeg synes at vores stue og spiseplads er for mørk..
Huset er med formur i 1/2 stensvæg og bærende bagmur i hele gasbeton elementer. (100 mm tykkelse)
Formuren stopper lige over udhængsbrædderne, og følger således ikke bagmuren i fuld højde. Vindueshullet skal være identisk med de eksisterende, så der er ikke behov for en overligger i formuren, da top af vinduerne går op gennem udhæng og der er ikke murret over disse.. (ak ja - fattig firserne) 
Da hullet skal laves i de vægge hvor spærene hviler af på, skal der helt sikkert laves en overligger i gasbetonvæggen. Jeg overvejer om jeg kan fræse en rille på ca 35 mm dybde og indlægge et 1,5 meter langt rustfrit ø10 mm tentor stål. Fugen fyldes med gasbetonlim / mørtel - fx: https://www.bauhaus.dk/lip-limmortel-20-kg?gclid=Cj0KCQjwmtGjBhDhARIsAEqfDEcJ-LoWSraOMw4VkqtnI07tg5cRE276voJTsH6UXAYiaQWxVYHNYEgaAlu8EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Øvelsen foretages først fra indersiden og når mørtelen er hærdet gentages det fra ydersiden. På den måde undgår jeg at skulle etablere en midlertidig understøtning af væggen. Alternativt skal jeg understøtte de et-to spær der ligger lige over åbningen og montere en præfabrikeret overligger.

Med hensyns til selve hultagningen; Jeg tænker at hullet i bagmuren kan skæres med en bajonetsav, men hvad med hullet foran? Jeg vil helst undgå at skulle have en murer involveret, så jeg overvejede at skære sten og fuger. Bliver man nødt til at have fat i en sav der er monteret på en skinne for at det bliver nogenlunde acceptabelt? Jeg er klar over at murstenene vil have et andet udseende, når de er skåret over, men man kan ikke se lysningen indefra, da vinduerne er monteret så yderligt.. udefra er det også begrænset hvor tit vi opholder os på den sode af huset.. hvis det efterfølgende ikke er til at leve med må jeg jo entrere med en murrer for at få lavet det om..
Hvad tænker I?
1) Kan jeg indfræse stål så overliggeren etableres i den eksisterende væg?
2) hvordan sikrer man et pænt lodret snit i en murstensvæg?
3) overser jeg noget?

Mvh Jonathan 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) Kan jeg indfræse stål så overliggeren etableres i den eksisterende væg?
2) hvordan sikrer man et pænt lodret snit i en murstensvæg?
3) overser jeg noget?


Ad 1. Da væggen er bærende, køber og indsætter du en gasbetonoverligger. De fås færdige. Så er det klaret.
Normalt er der ved en konstruktion af bærende bagmur i gasbeton vinger fra sokkel til underkant overligger. Overliggeren ligger så af på henholdsvis mur og vinger.
Når du har lagt overliggeren ind, saver du hullet ud med en gammel fuksvans. Den kan du smide ud bagefter.
Ad 2. Du laver ikke et snit i muren. Du piller murstenene ud, så det går op med hele, halve eller trekvarte sten. Derefter murer du de manglende stykker i så der ikke er brudflader, men den oprindelige ende på stenen. 
Det er lettest, hvis du laver hullet i ydermuren først. Husk at hullet skal være vinduets bredde + 24 mm. Højden kan du se på de andre vinduer. Der skal være plads til en solbænk.
Derefter borer du et par huller udefra til markering af hullet i indervæggen, så du har noget at skære efter. 
Ad 3. Du skal ikke skære i ydermuren med mindre du vil blive mindet om et GDS arbejde uden hensyn til udseende.
Du kan komme udfor at murstenene ikke er massive, og så får du et problem, hvis du bare skærer hullet med en vinkelsliber.
Desuden får du sikkert et hul mellem for og bagmur, der skal lukkes. Hvordan afhænger af afstanden. Normalt ville vingerne lukke hullet.

fase
(ak ja - fattig firserne) Og hvis du ikke laver det ordentlig udvendig Så vil den næste ejer, og måske dine venner og familie vil sige " AK ja - sikke noget svineri han har lavet " Og det med god grund. 
Altså hugge ydermur med mejsel så du bevare mange sten, og hyrer en murer til at lave kanten og sålbænk 
Normalt vil man skære hullet indvendig 100 mm større i hver side og så lime et stykke gasbeton på som når ud til 20 mm tæt på ydermur. De sidste 20 mm skal være en flamingo strimmel. 
Men du kan også skære muren præcis på 120 + 2,4 cm og så lime et smalt stykke ind i hulmur. Igen husk 20 mm flamingo 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det ikke er hulsten, så kan spørger vel konstruerer sin egen overligger af sten der pilles ud af konstruktionen. Det er ikke sikkert man bare lige kan smutte ud og finde en lavet i samme stentype, dette med en vinkelsliber og en elektrikermejsel samt limmørtel. Er spørgers beskrivelse ok, mht. hvordan han vil bygge det, stål i en fuge. Stålet ligger lidt ind i stenene på dem man køber.  Jeg har ikke set det før. 



Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der skal ikke bruges overligger i facaden men i bagmuren. Der laves overliggere, som skal bruges i den bærende bagmur, i gasbeton. En overligger i sten som i facaden kan laves ved at skære spor i stenene og støbe f.eks. tentorstål i.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis