Afmontering af front på integreret opvaskemaskine og Fejl 30 på Ikea opvaskemaskine.

Hej. 
jeg har en opvaskemaskine fra Ikea, som melder fejl "30". Pumpen kører konstant og forsøger at pumpe vand ud. Kun ved at trække stikket ud stopper den. Jeg tænker, at det er bunden (under maskinen) som er fyldt med vand som skal tømmes. Derfor skal jeg afmontere frontpladen for at kunne tage den nederste frontplade af opvaskemaskinen. 
Hvordan gør jeg det ? hvilke skruer skal løsnes, for at kunne tage fronten af ?
Hvorfor bliver bunden fyldt med vand ?
Inden dette skete meldte den flere gange fejl "10" som var vand inde i bunden af maskinen, når jeg tømte dette ud med håndkraft vaskede den videre, men nu melder den så fejl "30".

Lene
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er vel ingen grund til at du holder modelnavnet hemmeligt :-)
De nævnte fejl kan betyde noget forskelligt på forskellige modeller.
Der sidder et lille skilt med type m.v. info. Typisk, men ikke 100 pct. sikkert, i kanten af lågen.
Tag et billede og læg det op i tråden, det vil være en stor hjælp til at hjælpe dig..

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Vand i bunden kommer enten fra utæthed eller oversvømmelse. Altså at maskinen tager for meget vand ind. Jeg kan ikke præcis sige hvordan intergreret låge tages af, men ved at skrue 3.4 skruer af i hver side af låge så går opvaskerens front sikkert af og dermed køkkenlågen. 
Men ofte kan man skrue nederste del af når lågen er lukket helt op. Er det nemt NEJ.
Så kan du tippe maskinen lidt forover og vandet kan suges op eller tørres og med klude. 
Du må si se på hvordan det sker. Kommer der for meget vand i maskinen er det sikkert et stoppet rør ud til vandstands måleren ( niveau kontrol ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar. Jeg ved godt hvordan jeg tømmer vand ud , det er mere hvorfor det overhovedet kommer der..... Og det vigtigste lige nu er hvordan jeg får skruet frontlågen ("pladen") af opvaskemaskinens låge, (også et Ikea køkken) så jeg kan komme til at skrue pladen på opvaskemaskinens nederste del af og komme ind og fjerne vandet. Så er der nogen Ikea kyndige køkken samlere på denne tråd ????

Lene
Du kan sikkert få vandet ud ved at vippe maskinen.

Det næste er at finde ud af hvor utætheden er. Jeg havde et tilsvarende problem på en 2½ år gammel Miele. Jeg afmonterede bundpladen og kunne derefter se i hvilken side utætheden var. Derefter blev siden afmonteret og det kunne konstateres at det var vandbehandlingsanlæget der var utæt. Det var noget af et detektivarbejde, da den kun dryppede, når den tog vand ind (2 gange pr. vask).

Annonce
Jeg svarer ud fra generelle erfaringer. Det er har så ingen betydning om det er Svane, Tvis, Ikea, Invita eller Aubo køkken. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
OPDATERING..... Jeg har fået "skabs" fronten på opvaskemaskinen af.
Så har jeg tørret det vand som lå i bunden pladen af maskinen (grunden til fejl 30).
Den melder nu igen fejl 10. Jeg har afmonteret vand tilførsels slangen. der er umiddelbart ikke noget snavs i filteret. Men kan man skille den lille "firkantede filterting " helt ad ? så den kan blive renset. Hvad kan ellers være problemet.
Der ligger heller ikke vand inde i maskinen.
På et af mine forsøg meldte den pludselig "fejl 40", virkelig mærkeligt, da dette slet ikke findes som fejlkode i manualen.

Lene
Der kan være forstoppelse imellem maskinens bundkar og ud til niveau føler. Så måler den ikke korrekt og det kan give mærkelige fejlmeldinger samt vand i bunden af maskinen ( overløb)  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis