Kan man samle to spær for at få en større dimension?

Hej!
Jeg står og skal lave et bjælketag med loft til kip, hvor jeg skal bruge en kipbjælke på 4 meter, som skal være 100x225. Det har jeg fundet via appen "TRÆbjælker"

Mit spørgsmål er: Kan man samle to 50x225 spær vha. lim og skruer for at opnå en dimension på 100x225? Eller der for lidt styrke i det?

Har også overvejet bare at bruge en 100x200mm bjælke. Jeg synes det er en anelse dyrt at skulle bruge 1100kr på et stykke limtræ for at opnå den dimension.

Det skal bruges til et anneks.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du damler med lim og skruer kan du udmærket bruge 2 stk 50x225 spærtræ og opnå samme styrke som 100x225. 

Søren O
Hvis du limer ordentligt og har en stak skruetvinger behøver du ingen skruer. 
Brug en PU lim.  Giv evt spærene en smule fugt med en forstøver lidt tid inden du limer. PU lim hærder med fugt (vand) og det er der iķke så meget af i luften lige nu.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tommelfingerregel er at limtræ giver ca 20% større stivhed end alm spærtræ pga de mange vandrette limsamlinger. Man forlænger også alm  spærtræ med fingersamlinger i de lange dimensioner og der regnes samlingerne for at være stærkere end træet.
Jeg ville gå op i 245mm i spærtræ for at være på den sikre side i det aktuelle projekt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Din kipbjælke er normalt synlig i loftkonstruktionen. Mon ikke de 3-400kr en limtræsdrager koster mere end 2 stykker spærtræ er givet godt ud for at få det til at se pænt ud?

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis