Wc skyller dårligt (ifö ikon væghængt) hvorfor?

Hej med jer

Jeg er mu endelig blevet så træt af mit ene wc, at jeg må gøre noget ved det🙂
Situationen er:
Ifö ikon væghængt wc. På et geberit (vistnok Omega) stativ. Placeret på 1.sal.

Problemet: 
Når der skylles ud, kommer skyllevand ikke ret langt frem, faktisk kun 4-5cm længere frem en overkanten af vandet i bunden.
Det har altid været halvdårligt, men jeg synes det er blevet marginalt værre.
Der er desuden en udfordring med at trække ud, hvis der er efterladt noget større, stiger vandet op i kummen, nogle gange er det nok til det, til sidst løber ud, andre gange skal der hjælpes med svupper.

Har I nogen bud på fejlsøgning? 
Jeg kunne selvfølgelig rekvirere vvs'er, men vil gerne selv, jo😀

Foto af selve wc(fra nettet):

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er monteret for snart 7 år siden, så en udskiftning af kummen er klart en mulighed, men da den som sådan ikke fejler noget, vil jeg jo også gerne sikre mig at det faktisk løser problemet, inden jeg køber en ny (eventuelle anbefalinger til en kumme er også velkomne) 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak, ja, deter netop derfor jeg spørger🙂

Tænker du noget bestemt? Eller blot adskille rense og genmontere?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Kender ikke den cisterne, men mange kan man indstille hvor mange liter vand de skal skylle med, så måske det er sat for lavt. Er den med både stort og lille skyl, er det måske kun det lille skyl der virker?

Vi prøver igen, i morgen --
lyhne1 skrev den 29-05-2023 10:35:26

Tak, ja, deter netop derfor jeg spørger🙂

Tænker du noget bestemt? Eller blot adskille rense og genmontere?

Du skal undersøge vandniveauet i cisternen og se om der sidder noget og stopper i udløbet til kummen. Kan du ikke få adgang til beholderen i cisternen, så du kan se, hvad der sker. 


fase
Annonce
je_ns skrev den 29-05-2023 10:40:47

Kender ikke den cisterne, men mange kan man indstille hvor mange liter vand de skal skylle med, så måske det er sat for lavt. Er den med både stort og lille skyl, er det måske kun det lille skyl der virker?

 Både stort og lille skyl virker. Det er som om vandet enten kommer for langsomt ud, eller i hvert fald ikke kommer til forenden af skålen. Det er ikke mængden af vand der er problemet, tror jeg.


S. Fabrin skrev den 29-05-2023 11:33:03

Du skal undersøge vandniveauet i cisternen og se om der sidder noget og stopper i udløbet til kummen. Kan du ikke få adgang til beholderen i cisternen, så du kan se, hvad der sker. 

 Jeg kan komme ind forfra, og tage hele indmaden ud.. det gjorde jeg for et stille tid siden, da det løb.. uden effekt for denne problemstilling.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Jeg kan komme ind forfra, og tage hele indmaden ud.. det gjorde jeg for et stille tid siden, da det løb.. uden effekt for denne problemstilling.
Har du mulighed for at demontere toilettet for at se, om der er blokkeringer i enten røret fra cisternen eller i indløbet på toilettet.

fase
Måske der kan mangle en indsats der skal lede skyllevandet. Eller indsatsen sidder skævt. 
Jeg købte for nogle år siden en ifö cera. Stor var skuffelsen da den ved første skyl sendte det meste af vandet bagud. Da jeg vendte tilbage for at få et toilet der virkede blev jeg fortalt at de havde fået en hel sending hvor ifö havde glemt at montere en plastindsats der skulle lede vandet korrekt i kummen.
Det var da værd at undersøge om Det kunne være sådan noget.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du skal, som Fabrin skriver, ind og checke hvor meget vand der er i cisternen når den ikke tager mere ind.
Hvis den er pænt fuld, skyl så stort ud, og se om den tømmes næsten helt.
Gør den det, men med for lidt flow, kan du på nogen modeller hjælpe skyllet manuelt inde i cisternen. Hvis den skyller mere/bedre når du gør det er du på sporet af at fejlen er i udløbet.
Enten åbnes der ikke helt, eller noget blokerer udfløbet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis