Varmtvandsbeholder Tomgangsforbrug?

Vi har lige fået monteret digital aflæsning på mit direkte fjernvarmeanlæg. I den forbindelse kan jeg se at min afkøling her i maj med alle radiatorer slukket kun er på omkring 20 grader og at jeg bruger ~5kwh og har ~0,2m3 fjernvarme gennemløb per dag.
Jeg antager at det må være tomgangsforbruget på min Metro Therm vandvarmer som blev sat op en gang i 90erne.
Jeg har googlet en del og kan ikke finde frem til om det er godt eller skidt.
Jeg bruger vel en 50 liter varmt vand på brusebad og 5 liter varmt vand til opvask om dagen.


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet ar få den ca. 25 år gamle vandvarmer udskiftet med en gennemstrømningsvandvarmer? 
Det er svært at bedømme det tomgangsforbrug, du har opgivet. Hvilken ventil er der til at styre vandvarmeren?

fase
S. Fabrin skrev den 28-05-2023 23:38:38

Har du overvejet ar få den ca. 25 år gamle vandvarmer udskiftet med en gennemstrømningsvandvarmer?
Det er svært at bedømme det tomgangsforbrug, du har opgivet. Hvilken ventil er der til at styre vandvarmeren?

 Ja jeg har kigget på sådan en Redan enhed, men jeg må indrømme at jeg finder det svært at sammenligne gennemstrømningsvandvarmere med hinanden baseret på tallene producenterne angiver og jeg er ikke overbevist om at det overhovedet er en fordel for en med så lille et varmtvandsforbrug som jeg har.

Jeg kan godt se at det er lidt mudrede tal jeg har angivet. Det ville være mere retvisende at afstå fra at bruge varmt vand en dag eller to.

Ventilen til at styre vandvarmeren ligner sådan en almindelig radiatorventil med 6 eller 8 trin. Den står på 2 lige nu hvilket giver en temperatur på fjerneste tapningssted på 50C som jeg har læst mig frem til er det rigtige.

Gennemstrømningsvandvarmere plejer at opgive en effekt i f.eks. kW. Der er det, du skal bruge.

fase
Det lyder som at det er en returventil du har på din vvb. sidder ventilen på returen? hvis ja så giver den et konstant tomgangs gennem løb. Skift til en termostat som har en føler inde i tanken.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Prøv at lukke helt af for fjernvarmeforsyningen i et helt døgn, og så åbne et par timer inden du lukker igen. Så kan du se hvilken besparelse du kan gå efter ved udskiftning af ventiler eller varmeveksler. Generelt vil en varmeveksler være billigere i drift end en beholder da beholderen har et større varmetab til omgivelserne.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis