Linolieret bordplade

Hej folkens - jeg har pudset og olieret en træbordplade med linolie efter alle kunstens regler (som jeg kunne finde online), og ladet det tørre i 7 dage, hvor vi var væk på ferie. Oplevelsen er nu at hver eneste gang der kommer vand på overfladen, så bliver den træg og flere steder rejser det sig. Hvad skyldes dette, hvad har jeg glemt eller overset?

Det skal nævnes at der findes ikke "en måde" at bruge linolie på hvis man læser de forskellige leverandører og DIY folks hjemmesider, så måske har jeg valgt den forkerte tilgang, da jeg tænkte at den metode som flest siger er den rigtige, var måde at gå til det på?

Fremgangsmåde, sådan cirka - pladen var i forvejen behandlet (for 1 år siden) med TripTrap bordolie. 

1) Ryd og rens, lad tørre over natten
2) Puds med korn 80, så 120
3) Olier lod stå blankt i 20-30 min, puds efter med sugende klud
4) Lod stå 15 timer
5) Poler med sugende klud, puds med korn 180
6) Olier lod stå blankt i 20-30 min, puds efter med sugende klud
7) Lod stå i 18 timer
8) Tør efter med sugende klud
9) Lod stå i knap 6 dage
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PS: Og helt generelt har overfladen nu også en tendens til at have store lyse pletter hvis spild tørres op
Min erfaring med "rå linolie" er at det tager en evighed for at tørre hvis der ikke er tilsat noget. Engang olierede jeg et massivt mahognibord  og der gik mere end et halvt år før et stk papir ikke blev skjoldet. Sidenhen har jegbruget at blande Junkers bordpladeolie i linolien så tørre det meget hurtigere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Med rå linolie skal du passe meget på med at lade olien stå blank i lang tid. Det er bedre er polere den ind mens du påfører, og så give den igen hvis den mangler. Ellers er det min erfaring at man kommer til at overmætte den, hvilket giver det problem du oplever, at den ikke holder op med at være fedtet.

Elektronikteknikeren
Har du brugt linolien ufortyndet? Hvis ja, så kommer det aldrig til at hærde op på en bordplade der ofte aftørres.
Der er desværre kun en løsning, og det er af med olien igen. Frem med ziehklinge og kom i bund med den olierede overflade.
Til ny behandling vil jeg klart anbefale at du køber en færdigblandet bordpladeolie - producenterne har ikke uden grund forsket i den bedste sammensætning til olierne. Og alternativ hvis du vil arbejde med ren linolie, så skal den ALTID fortyndes med terpentin når den benyttes på en overflade der udsættes for dagligt brug.
Go' arbejdslyst
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis