Fjerne stikkontakt

Hej alle sammen, 
Jeg har en stikkontakt jeg gerne vil fjerne men jeg har ingen erfaring med dette. Kan jeg bare fjerne den ved at slå sikringen og strømmen fra, løsne skruerne i den første kontakt den sidder i og så tage ledningen ud og skrue skruerne i igen? Er der andet man bør tænke på?  På nederste billede er det den kontakt til venstre som skal fjernes. På øverste billede ser man den kontakt hvor ledningen til den sidder fast i venstre side 

Tak for hjælpen! 
Mvh. 
Hej alle sammen,  Jeg har en stikkontakt jeg gerne... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jenshøj skrev den 27-05-2023 23:46:40

Jeg tør ikke udtale mig om lovligheden. Er vi overhoved i Danmark?
Men der er ikke noget problem i at fjerne den som du beskriver. Brug dækslet fra den fjernede stikkontakt på den tilbageværende. Dette for at undgå det hul, der er i venstre side i det eksisterende dæksel.

 måden det er monteret på kabel type / clips ligner norge eller sverige 

Havde du nævnt det fra starten, så kunne svarene blive mere konkrete. Men ok at nogle fik ret i gætte konkurrence.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dette er en norsk installation  med 2 x 1,5 PR kabel  samt blank 1,5 mm2 jordleder. Kablet har en alu kappe dækket med en hvid PVC kappe. Da stikkontakten ikke er vist forfra kan det ikke afgøres om denne kontakt er jordet. Hvis den er jordet er det en Schuko. Jordledningerne er ikke tilsluttet, hvilket ikke er et krav i et ujordet system som stadig bruges hvor forsyningen er et IT system, 3 faser uden nul. Spændingen mellem faserne er 230 V, så der er fase på både lyseblå og brun leder. Om kablet er lovligt i DK kan sikkerhedsstyrelsen afgøre. Kablet er for mig at se bedre end de danske uden alu kappe. Stikkontakterne er også lovlige i DK. Hvis det er schuko skal jordlederen være forbundet. Fase og nul kan byttes efter forgodtbefindende. Disse norske stikkontakter er både bedre og billigere end Fuga. De kan klare op til 16A i lang tid.

Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis