Fjerne stikkontakt

Hej alle sammen, 
Jeg har en stikkontakt jeg gerne vil fjerne men jeg har ingen erfaring med dette. Kan jeg bare fjerne den ved at slå sikringen og strømmen fra, løsne skruerne i den første kontakt den sidder i og så tage ledningen ud og skrue skruerne i igen? Er der andet man bør tænke på?  På nederste billede er det den kontakt til venstre som skal fjernes. På øverste billede ser man den kontakt hvor ledningen til den sidder fast i venstre side 

Tak for hjælpen! 
Mvh. 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er ok... 
Det er korrekt at stikkontakten er monteret forkert, Nul og fase er byttede, men hvis det er 1,5 mm2 er det lovlig ledning/kabel. Stikkontakt og kabel er uden jord, hvilket heller ikke er lovligt.

fase
Der er vist ikke noget i vejen med lednings typen bortset fra at der mangler aktiv jord når der er jordklemme i stikkontakt.
Det ligner en 1,5 mm2 flad kabel.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tør ikke udtale mig om lovligheden. Er vi overhoved i Danmark?
Men der er ikke noget problem i at fjerne den som du beskriver. Brug dækslet fra den fjernede stikkontakt på den tilbageværende. Dette for at undgå det hul, der er i venstre side i det eksisterende dæksel.
Annonce
Det er næppe over 0,75 kvadrat. På billedet er leder med isolering er under halv størrelse af stikben. Ledning på 1,5 kvadrat er næsten sammen størrelse som et stikben.
GodeVen skrev den 28-05-2023 13:38:02

Det er næppe over 0,75 kvadrat. På billedet er leder med isolering er under halv størrelse af stikben. Ledning på 1,5 kvadrat er næsten sammen størrelse som et stikben.

 En 1,5mm2 leder med isolering er ~4,15mm2. De tynde stikben er ~9,12mm2, tykke stikben er ~17,7mm2. Jeg synes det ligner de britiske twin&earth kabler med 2x1,5mm2 + 1x1,0mm2 uisoleret jord. Muligt nogen af de garvede ved om man har brugt dem i tyskland/sverige. Jeg gætter på vi er i et sommerhus i sverige. 

Hvor ser i aktiv jord i stikkontakten ?

Jeg ser en dobbeltstikkontakt uden jord.

Nu ser jeg at der er u-isoleret jordleder tilsluttet i højre side og at denne er klippet over i venstre side. 
Det er ikke noget jeg har set i DK. så alle udtalelser om lovligheden i DK trækkes hermed tilbage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er typisk svensk. Her er det alm at jord og nul er koblet sammen ude  i tavlen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis