Skimmelvækst på loft

Når jeg stikker hovedet op på loftet ser det ud som på vedhæftede billede (sorte plamager). Har fået et nys om, at det muligvis er skimmelvækst. Hvad siger de kloge hoveder? Er det noget at være bekymret for?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert en smule skimmelvækst. Det ses ofte og skyldes at der ikke udluftes godt nok. 
Der skal være udluftnings sprække hele vejen langs tagfod i begge sider og lige så meget i rygning. 
Hvis du regner med 1,5 cm langs tagfod, 5 cm afstand fra isolering til under tag og 2 x 1,5 cm ( eller tilsvarende ) i rygning så er du på den sikre side. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-05-2023 21:56:57

Det er sikkert en smule skimmelvækst. Det ses ofte og skyldes at der ikke udluftes godt nok.
Der skal være udluftnings sprække hele vejen langs tagfod i begge sider og lige så meget i rygning.
Hvis du regner med 1,5 cm langs tagfod, 5 cm afstand fra isolering til under tag og 2 x 1,5 cm ( eller tilsvarende ) i rygning så er du på den sikre side.

Hej Erik. Tak for svar.  Ud over at sørge for ventileringen er i orden jvf. dine anbefalinger, som jeg antager er for at sørge for, at det ikke tiltager/kommer igen … mener du så der er behov for at få nogle fagfolk ud, for at komme den etablerede vækst til livs?

Nej det er meget almindelig og uskadelig. Men hvis der fortsat er fugtig deroppe så kan det udvikle sig til noget værre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I ældre byggerier (nu ved jeg ikke, om det er det) vil du kunne finde skimmel i alle lofter i et eller andet omfang.

Visse skimmetyper findes i luften omkring os, og vi derfor naturligt også være på et loftsrum, hvor de sætter sig i lægter og spær.

God ventilation holder det nede.

Skimmel er ikke trænedbrydende og derfor vil det ikke ødelægge bygningsdele. Det kan lugte, men vil meget sjældent lugte "ned" i huset.

Skimlen kan også være hvid og pudderagtig, som mel. Har selv nedrenset lægter og spær i datter rækkehus for denne skimmeltype. Støvsuges med støvsuger med HEPA (min. HEPA 13) filter og sprayes derefter med Protox Hysan i havesprøjte. Træls arbejde, men så er det gjort. Desværre kommer der igen over tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis