FibroTech træbeton loft ovenpå gipsloft?

Vi er ved at renovere bryggers i et parcelhus fra 1972, og er lidt i tvivl mht. loftet.
Vi har en ret stram tidsplan - manden laver selv det han kan, men rejser en del med arbejdet, og derfor vil han ikke kunne lave det hele med loftet selv, inden vi skal være færdige, så vi skal have en tømrer ind over.
Vi har næsten lige fået efterisoleret loftet (isolerings-fnuller ovenpå bats), men har ikke skiftet dampspære, så det er den 50 år gamle sølv-papirslignende ting der ligger under isoleringsbats.
Vi har købt disse FibroTech plader i Silvan
https://www.silvan.dk/fibrotech-akustik-multifin?id=8400-1838891
og da elektrikeren var her, foreslog han at sætte dem udenpå (eller rettere nedenunder) gipspladerne, med ny dampspærre imellem, så vi slipper for at fjerne loftet (vi kan ikke selv nå at fjerne det, og så kunne vi slippe for at betale tømreren for den del, så han kun skal sætte dampspærre og det nye loft op).
Vi har snakket med en tømrer, og han siger ok for det - altså at sætte ny dampspærre under gips, og så FibroTech. Men jeg spurgte så en bekendt der har været tømrer, for at få en 2nd opinion, og han mener det kan blive et problem med fugt, som kan blive fanget mellem de to isoleringslag. Muligvis kunne det afhjælpe at lave huller i gipsen.
Tømreren vil gerne sætte det loft op vi selv har købt, så den del er ikke noget problem.

Men hvad tænker gør-det-selv folket herinde? Hvad er den rigtige procedure hvis der skal nyt loft ovenpå/nedenunder gips?
Foto er fra et hjørne hvor der har været skab, og hvor vi har rodet med kabler fra loftet, derfor er der åbent, og gipsen er ikke hvid som i resten af rummet 😊
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er korrekt at der ikke må sidde 2 x dampspærre med afstand imellem. Og argumentet er at der er risiko for at fugt indesluttes. 
Når det er sagt så er alucraft ( sølvpapir ) dampspærre oftest så utæt at man ikke kan regne det for dampspærre. Så det er stort set på pladsen man skal sjusse sig til om den gamle dampspærre er så dårlig at der ikke sker noget. 
Men jeg ville nu tage det gamle loft og alucraft ned alene for ikke at miste loft højde,. Jeg ved godt at det holder isolering på plads, men det har tømrer en løsning på med ståltråd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Vi fik en bekendt ud som også er tømrer - han mente det ville komme til at koste ca 7 cm i højden hvis vi ikke fjernede loftet - og ville lige hive et par gipsplader ned for at se hvordan det så ud ovenover. Og så kunne vi jo lige så godt fortsætte   
Så alt er fjernet nu, og kun med en lille smule isoleringsfnuller der er faldet ned - så jeg er glad   
så jeg er glad  
Det er nemlig det man bliver " glad " når man for en mindre indsats ved at man gør det rigtige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis