Farveløs træbeskyttelse til slutbehandling: Hvad er problemet?

Det er mit indtryk, at konsensus er, at man aldrig skal bruge farveløs træbeskyttelse (altså maling uden pigment) til slutbehandling af udendørs træ. F.eks. skriver Bolius følgende (om havemøbler, men jeg går ud fra, at det gælder alle former for træ):

> Den optimale beskyttelse mod solens UV-stråler opnår du ved at vælge en træolie med farvepigmenter. Farveløs træolie kan ikke anbefales som eneste slutbehandling på nåle- og ædeltræ, da den ikke beskytter effektivt mod UV-stråler. Havemøbler, der er behandlet med en farveløs træolie, vil hurtigere komme til at se grå og triste ud end møbler, som er behandlet med en farvet træolie.

Og GORI skriver (om træterrasser)

> Husk at en farveløs terrasseolie ikke beskytter mod UV-stråler, idet det er farvepigmentet der netop giver denne beskyttelse.

Så okay, mit træ bliver gråt, hvis jeg bruger farveløs træbeskyttelse. Men er det det eneste problem, og er træet i øvrigt beskyttet som det gerne skal være? Hvis jeg virkelig er pjattet med gråt træ, er farveløs træbeskyttelse så bare vejen frem?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det farveløse er meget tyndt og lavet til at trække ind i træet , får det ikke noget med farvepigment til at forsegle overfladen vil det hurtigt fordampe igen
hvorimod det med farve kun trækker få mm ind , men det kan modstå solens stråler

Vi her en terrasse i IPE. Den giver vi grundolie fra Biltema og ikke andet. træet bliver ikke gråt men heller ikke maghoni farvet. Egentlig ville jeg helst ha det gråt som når man ikke giver det noget, men så kommer der mange fine revner so gør at træet tørre meget langsomt. Derfor gi vi den grundolie engang  om året hvis vi husker det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Solens UV-stråler nedbryder mange ting, bl.a. træ. plastik og også din egen hud. Hvis en maling eller træbeskyttelse ikke har beskyttende egenskaber ift. UV-stråler, vil jeg gætte på at dit træ også nebrydes betydeligt hurtigere. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Tak for svarene. Jeg prøvede også at spørge Gori, der fortæller følgende:

> Uden pigmenter nedbrydes træet, kortere levetid
> 14 dage er ca. hvad en farveløs træbeskyttelse holder uden pigmenter

Så ja, konklusionen ser ud til at være, at det går ud over mere end blot farven på træet, hvis man nøjes med den farveløse udgave.
"Uden pigmenter nedbrydes træet, kortere levetid "  Men kortere levetid er jo en relativ ting. Jeg var lige nede på Løgstør havn her er der gamle fortøjningsbroer med fyrretræ brætter. De er mindst 30 år gamle og nogle re man begyndt at renovere. De har garanteret ikke fået noget træbeskyttelse. Iøvrigt er der jo forskel på grundolie og gori 22 som bare er noget petrolium med funkicider.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hvad med et alternativ som f.eks. sioo:x?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

kovas skrev den 02-06-2023 11:52:06

"Uden pigmenter nedbrydes træet, kortere levetid "  Men kortere levetid er jo en relativ ting. Jeg var lige nede på Løgstør havn her er der gamle fortøjningsbroer med fyrretræ brætter. De er mindst 30 år gamle og nogle re man begyndt at renovere. De har garanteret ikke fået noget træbeskyttelse. Iøvrigt er der jo forskel på grundolie og gori 22 som bare er noget petrolium med funkicider.

Jo, men er der ikke noget med nåletræ, herunder fyr, og rimelig beskyttelse vha harpiksen? 


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 02-06-2023 22:05:57

kovas skrev den 02-06-2023 11:52:06

"Uden pigmenter nedbrydes træet, kortere levetid "  Men kortere levetid er jo en relativ ting. Jeg var lige nede på Løgstør havn her er der gamle fortøjningsbroer med fyrretræ brætter. De er mindst 30 år gamle og nogle re man begyndt at renovere. De har garanteret ikke fået noget træbeskyttelse. Iøvrigt er der jo forskel på grundolie og gori 22 som bare er noget petrolium med funkicider.

Jo, men er der ikke noget med nåletræ, herunder fyr, og rimelig beskyttelse vha harpiksen? 

 fyr og alm gran er meget dårligt beskyttet

skal det være mere holdbart skal do over i Douglas eller lærk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også