Begrebsforvirring?

Jeg har lige læst jeres præsentation af beton, hvor l bl.a. skriver følgende 3 ting:
1. Beton består at cement, sand, vand osv
2. Allerede ægypterne og romerne brugte beton
3. Cement blev opfundet i det 19. årh.

Kan l godt selv se, at l dermed viderefører den upræcise sprogbrug, der florerer på området? Det må kunne gøres bedre,
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jhb
jhb
482 6780
Og dit forslag til korrekt sprogbrug er??
ev elmand
ev elmand
24475 7480
Velkommen på lds.
Hvis man i sådan et forum kun anvender fagudtryk så er der mange gds / lds folk som misforstår. 
Men det ville være godt at få det oplyst hvad du mener er det rigtige.  
Jeg er da godt klar over at der er brugt andre bindemidler igennem tiderne. 
Venderne brugte f.eks. hesteblod - men det hjælper jo ikke hr. Jensen når der skal støbes til et drivhus.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Hvis du vil være ekstra hjælpsom, omskriver du artiklen og sender en forbedret version til AllanE👍 Husk nogle kilder hvis der ændres i det faktuelle.
S. Fabrin
S. Fabrin
15593 4400
Bo Krarup skrev den 25-05-2023 10:05:55

Jeg har lige læst jeres præsentation af beton, hvor l bl.a. skriver følgende 3 ting:
1. Beton består at cement, sand, vand osv
2. Allerede ægypterne og romerne brugte beton
3. Cement blev opfundet i det 19. årh.

Kan l godt selv se, at l dermed viderefører den upræcise sprogbrug, der florerer på området? Det må kunne gøres bedre,

Kan du ikke henvise til artiklen. Det er svært at reagere på dit indlæg uden henvisning til omtalte artikel. Jeg må give Erik ret i at brug af fagudtryk vil forvirre en jurist, som skal lave el, hvor jeg også måske vil blive forvirret over fagudtryk fra juraen.

I øvrigt består beton af cement, sand og sten blandet med en passende mængde vand.

fase
Bo Krarup
Bo Krarup Trådstarter
2
I misforstår mig. Jeg anbefaler netop ikke “kun at bruge fagudtryk”! Men det er vel ikke bedre at bruge samme udtryk om forskellige ting? Når hr Jensen læser, at ægypterne brugte cement, der først blev opfundet i det 19. årh, bliver han netop forvirret. Mange lægfolk bruger begreberne mørtel og cement i flæng, ligesom bastardmørtel, receptmørtel, funktionsmørtel og hydraulisk mørtel med fordel kunne forklares på en gds-side. Istedetfor at bruge nogle af dem upræcist, sådan som det gøres i denne artikel:
https://www.lav-det-selv.dk/artikler/id/127/s/beton-hvad-er-det-og-hvor-stammer-det-fra
knudr
knudr
574 8585
Der står vist ikke at ægypterne brugte cement, der stod måske at de brugte beton.
Og beton kan laves med mange forskellige bindemidler, feks cement, men osse feks asfalt.
Ægypterne brugte nok et andet bindemiddel end cement, da det ikke var opfundet dengang.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
jenshøj
jenshøj
3269 4800
Der står ikke noget i artiklen om at cement blev opfundet i 19. årh. Det står at det blev opdaget og forfinet til portlandcement på det tidspunkt. Så cement lignende ting har naturligvis været anvendt før. Måske ikke bevidst, men man har kunnet lavet primitive former for beton uden præcis at kende materialets bestanddele.

Det sagt, så må jeg indrømme, at jeg ikke er blevet meget klogere på beton, af at læse artiklen. Der står, at det er et byggemateriale, som har været anvende i mange år og har mange anvendelser, men ja... det vidste de fleste nok i forvejen. Og så mangler der klart en forfatter til artiklen. Både for at folk kan skrive direkte til denne ved fejl i teksten, men også for at fremstå mere troværdig. Som det er nu uden forfatter og referencer, kunne man godt få den tanke, at artiklen er skrevet at en chat-robot.
JohnLarsen
JohnLarsen
1359 3500
jenshøj skrev den 25-05-2023 15:38:26

Der står ikke noget i artiklen om at cement blev opfundet i 19. årh.. 
Der står faktisk “Cement er en afgørende bestanddel af beton og blev først opdaget i det 19. århundrede af den britiske ingeniør Joseph Aspdin.”

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis