Fræsejern til ledninger

Hejsa!

Normalt ville jeg selv bruge en vinkelsliber, me n jeg har hørt at en overfræser er god til at fræse ledninger i vægge.
jeg synes ikke at kunne finde et jern der er egnet til at fræse i andet end højest gipsplader, men hvis væggen er af gasbeton eller mursten tænker jeg de bliver ædt op pg så er det rigtigt mange penge at have givet 1000+ for et jern hvis det kun bruges til en gang?

min egen tanke var at købe det billigste hulkehlfæser sæt jeg kan finde og så lade den æde det?

er der nogen der har forslag ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du kommer til at ødelægge din maskine ved at fræse i sten. 
I gasbeton vil en hulkehlfæser  kunne bruges, men tror ikke du kommer langt i mursten med dem.

Jeg har fræset ud i gasbeton til vand og el, med et kort 25mm metalbor, som dybdestop havde jeg monteret en nylon skive, boret var neddrejet så det kunne gå i boremaskinen, jeg skruede et bræt op, til at køre efter, det gik godt, og støvede minimalt.
 

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der findes et maskine der hedder en rillefræser (også kaldt en skildpadde) som laver en helt udfræset rille frem for 2 riller med vinkelsliberen som skal håndhugges bagefter.
Men jeg har aldrig hørt om et fræsejern til an almindelig overfræser.. Og selv om det skulle findes, så vil du skulle køre rillen af 3-4 gange, da en overfræser ikke kan klare mere end 2-3 mm dybde af gangen, fordi den ikke kan komme hurtigt nok af med "spånerne".

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis ikke du skal leve af at lave riller i væggen, så fat hammer og mejsel. Så har du fået lavet rillerne inden diskussionen er slut.

fase
Jeg har kørt meget med rillefræser, og mener selv at jeg har mistet kørekort til denne.   ( Jeg gider ikke mere )
Hvis jeg skal lave enkelte riller så bruger jeg borehammer og et 12 -  16 mm bor. Så borer jeg så meget på langs af væggen som det kan lade sig gøre. På et tidspunkt så begynder den at bore ind i væggen og der må lige hugges lidt med mejsel, men så kan jeg igen bore en rille på 40-50 cm.
Er det en ny væg eller væg hvor der skal spartles på begge sider så bruger jeg en 13 -14 mm bor 40 cm lang. igen næsten på langs ad væggen indtil boret kommer ud på den anden side. Der omme igen meget skråt tilbage.
Så skubbes kablet igennem disse kanaler og der er minimal reperation bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har lige banket ud i en murstensvæg - skulle gøre et eksisterende hul lidt større i en væg fra 1940'erne. Det kostede adskillige løse mursten og medfølgende murerarbejde bagefter   Hvis det er murstensvæg ville jeg helt sikker skære for med en vinkelsliber og så banke det af. Jeg har et "hus" til min vinkelsliber, så der kan sættes støvsuger på og dybden kan styres. Det er meget smart, men tager ikke alt støv.
Men Ev Elmands metode lyder nu ret interessant...

Mvh. AllanE
Jeg har også fræset riller i gamle huse " i gamle dage" med dobbelt rillefræser. Der var godt nok en lærreds pose som tog lidt af det værste. Men der var alligevel så meget støv i rummet at man ikke kunne se mere end 5 cm foran sig. Døre var lukket og bagefter kunne man snotte og spytte rigtig meget rødt støvsmadder. 
Ja det var før det blev moderne med støvsugere,  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også