Kan det være asbest?

Min murer er ved at lægge nye klinker i mit bryggers og i den forbindelse har han fjernet fodpaneler. Her er lidt af væggens beklædning naturligvis gået i stykker, hvor der er nogle meget fine og bløde hvide "fjer" som stikker ud. Materialet ligner til forveksling dette billede af asbest som jeg har fundet på wiki øverste billede ( https://da.m.wikipedia.org/wiki/Asbest ) . Mine egne billeder er vedhæftet til sammenligning. Huset er fra 59.
Kan i give et godt bud på hvad det er?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv om fibrene kan brænde, kan de det er det ikke asbest.

Var det mig ville jeg bare lukke af igen, asbest er ikke skadeligt så længe man ikke begynder at bearbejde det så det støver, så når det er dækket af maling ville jeg ikke bekymre mig, og den smule ved fodpanelet ville jeg bare få lukket ag med puds/maling.

Kan fibrene ikke brænde kan du sende dem ind og få testet, hvis du vil være helt sikker.

Men der bruges også nogle fibre, som ligner dem på dit billede, jeg ved ikke om de er brændbare, det lignet noget glasfibre som ikke kan brænde.  L I N K


Vi prøver igen, i morgen --
Det brænder/smelter hurtigt og lugter lidt af smeltet plastik. Og så er der en lille forkullet del tilbage, som umiddelbart ikke brænder lige med det samme. 
Min murer var lige forbi efterfølgende, hvor jeg også spurgte ham. Han siger det er noget "rotex/rutex" tror jeg han kaldte det. En form for tapet? Lyder det sandsynligt?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er det ikke fra tapet/væv som sidde på væggen?
Hvis det er det, er det ikke asbest.

Elektronikteknikeren
https://mestersmaling.dk/produkt/rutex-ekstra/

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det ligner unægteligt rutex.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svar til jer alle.
Jo, det kan godt ligne, at der er et tapet lag under det yderste spartlede lag. Måske det er det, som mureren kalder rutex? Er det bare et plastik materiale så?
Rutex er tapet. Så der tales om det samme.
Det du viser bag dit fodpanel, ligner netop det.

Elektronikteknikeren
Når fibrene kan brænde og smelte er det ikke asbest..

Vi prøver igen, i morgen --
Vi er enige om at det ikke er asbest, men jeg synes nu ikke det ligner Rutex.

Jeg er med på at Rutex er et varemærke og at der måske er solgt forskellige produkter under det navn. Almindeligvis bruges ordet rutex som generel betegnelse om savsmuldstapet. Jeg vil ikke mene at der plastik fibre i savsmuldstapet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også