ev elmand skrev den 23-05-2023 19:29:36
Jeg ville sprede det med en rive, efter at det er lagt ud i bunker. Enten med en spand eller trillebør. Ved 1-2 cm vil græsset altid blive dækket, men det vil i løbet af 1 uge gro op igennem igen.
Hvis du vander med en spreder som tager et stort areal så vil det kunne trænge ned. Du skal vande mindst 2 timer hvert sted.
Den langsigtede løsning er stærekasser. Men det er nok for sent i år, da de har etableret sig.
Ikke at larverne samles i kasserne, men stærene spiser mange larver.
Det kan godt være, jeg bare skal bide i det sure æble og tage 1-2 uger med en "jordplæne". Jeg håbede jeg kunne undgå det.
Vil det være en fordel at slå græsset før udlægningen? Jeg forestiller mig, at hvis jeg slår det til medium længde, så "stritter" græsstrå mere og vil nemmere kunne trænge igennem jordlaget ift. hvis græsset er langt - så er der mere som jorden kan ligge ovenpå og tynge ned.
2 timers vanding hvert sted virker umiddelbart ekstremt meget.... Det kan jorden slet ikke tage imod som den er. Hvis jeg hælder en vandkande ud med 10L vand på samme område, så bliver der et område på et par kvadratmeter som man går og sjapper i, fordi vandet ikke trænger ned i jorden. Det ligger bare ovenpå... Det burde selvfølgelig gå bedre når der er 1-2 cm kompost på, men vanding i 2 timer vil formentlig føre til at området svømmer over...
Vi har allerede fuglehuse i vores have. Jeg tror endda hullet passer til stære, men det er aldrig stære der flytter ind. I stedet er det musvitter, mejser, og den slags.
Der er tilgengæld et hav af husskader, gråkrager, solsorte og pindsvin. Burde de ikke spise gåsebillelarverne?