Hvordan udlægger jeg 1-2 cm jord eller kompost på græsplæne ?

Jeg har gåsebillelarver i plænen.

Jeg har læst at den bedste måde at forebygge dette er at udlægge 1-2 cm kompostjord på hele plænen da dette vil forbedre evnen til at holde på fugten og det kan laverne ikke holde til.

Om det virker ved jeg ikke. Men jeg vil gerne prøve det fordi jeg har masser af god kompost og jorden under plænen er utrolig hård og tør. Så meget at vandet preller af når jeg vander de steder hvor jorden er eksponeret.

Men hvordan udlægger jeg 1-2 cm jord eller kompost på græsplæne i et jævnt lag? Det er jo nærmest ikke til at gøre med en skovl uden at laget bliver ujævn og jeg lægger græsset ned/begraver det. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville sprede det med en rive, efter at det er lagt ud i bunker. Enten med en spand eller trillebør. Ved 1-2 cm vil græsset altid blive dækket, men det vil i løbet af 1 uge gro op igennem igen.
Hvis du vander med en spreder som tager et stort areal så vil det kunne trænge ned. Du skal vande mindst 2 timer hvert sted. 
Den langsigtede løsning er stærekasser. Men det er nok for sent i år, da de har etableret sig.
Ikke at larverne samles i kasserne, men stærene spiser mange larver. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-05-2023 19:29:36

Jeg ville sprede det med en rive, efter at det er lagt ud i bunker. Enten med en spand eller trillebør. Ved 1-2 cm vil græsset altid blive dækket, men det vil i løbet af 1 uge gro op igennem igen.
Hvis du vander med en spreder som tager et stort areal så vil det kunne trænge ned. Du skal vande mindst 2 timer hvert sted.
Den langsigtede løsning er stærekasser. Men det er nok for sent i år, da de har etableret sig.
Ikke at larverne samles i kasserne, men stærene spiser mange larver. 

Det kan godt være, jeg bare skal bide i det sure æble og tage 1-2 uger med en "jordplæne". Jeg håbede jeg kunne undgå det.
Vil det være en fordel at slå græsset før udlægningen? Jeg forestiller mig, at hvis jeg slår det til medium længde, så "stritter" græsstrå mere og vil nemmere kunne trænge igennem jordlaget ift. hvis græsset er langt - så er der mere som jorden kan ligge ovenpå og tynge ned.

2 timers vanding hvert sted virker umiddelbart ekstremt meget.... Det kan jorden slet ikke tage imod som den er. Hvis jeg hælder en vandkande ud med 10L vand på samme område, så bliver der et område på et par kvadratmeter som man går og sjapper i, fordi vandet ikke trænger ned i jorden. Det ligger bare ovenpå... Det burde selvfølgelig gå bedre når der er 1-2 cm kompost på, men vanding i 2 timer vil formentlig føre til at området svømmer over...

Vi har allerede fuglehuse i vores have. Jeg tror endda hullet passer til stære, men det er aldrig stære der flytter ind. I stedet er det musvitter, mejser, og den slags.

Der er tilgengæld et hav af husskader, gråkrager, solsorte og pindsvin. Burde de ikke spise gåsebillelarverne?

Må jeg spørge: Hvordan generer gåsebillelarverne dig?

Venlig hilsen
Knud
Til KNUDR: Gåsebille larver spiser af græssets rødder. Og har men dem så har man også kragefugle som går og piller græsset op. Godt fordi der så spises nogen larver, skidt fordi græs plænen ser herrens ud.
Til LennartBertelsen
Du skal ikek vande samme sted. Der skal stå en vandspreder som spreder vandet ud over måske 30-40 kvm. Jorden har svært ved at modtage vand når den er helt tør, men ved op fugtning så kan det bedre modtage vandet. 
Det drejer sig ikke om 10 l vand på 1 sted og på en gang. 
Hvis du vander som jeg beskriver så får din græsplæne ca. 20 - 30 mm nedbør. Det er 20 - 30 liter på hver kvm. over de 2 timer. Det svarer til almindelig god regnvejr. Hvordan har din plæne det efter et regnvejr. Svømmer det total over ? 
Du kan prøve i praksis i stedet for " tro og formentlig "  
Jeg Så i øvrigt netop i dag hvordan man spreder det ud. Der bruges en skovlfuld ad gangen som kastes ud i en vifteform. Så er det bare om at remme med "viften" 

knudr skrev den 24-05-2023 18:00:39

Må jeg spørge: Hvordan generer gåsebillelarverne dig?

De spiser græssets rødder, så græsset dør og der bliver en masse store grimme plamager, hvor der bare er jord.

Annonce
ev elmand skrev den 24-05-2023 22:56:27

Til KNUDR: Gåsebille larver spiser af græssets rødder. Og har men dem så har man også kragefugle som går og piller græsset op. Godt fordi der så spises nogen larver, skidt fordi græs plænen ser herrens ud.
Til LennartBertelsen
Du skal ikek vande samme sted. Der skal stå en vandspreder som spreder vandet ud over måske 30-40 kvm. Jorden har svært ved at modtage vand når den er helt tør, men ved op fugtning så kan det bedre modtage vandet.
Det drejer sig ikke om 10 l vand på 1 sted og på en gang.
Hvis du vander som jeg beskriver så får din græsplæne ca. 20 - 30 mm nedbør. Det er 20 - 30 liter på hver kvm. over de 2 timer. Det svarer til almindelig god regnvejr. Hvordan har din plæne det efter et regnvejr. Svømmer det total over ?
Du kan prøve i praksis i stedet for " tro og formentlig "  
Jeg Så i øvrigt netop i dag hvordan man spreder det ud. Der bruges en skovlfuld ad gangen som kastes ud i en vifteform. Så er det bare om at remme med "viften" 

Ah. Jeg kan godt se, hvad du mener med en spreder. Jeg har ikke sådan en, men det må jeg anskaffe mig. Kan du anbefale en?

Går ud fra, at det er sådan en som disse, jeg skal bruge?
https://www.harald-nyborg.dk/hozelock-havesprinkler-plus

https://www.harald-nyborg.dk/hozelock-havesprinkler-pro

Vil den billige af disse gå an - eller bør jeg gå efter den dyre?
Så vidt jeg kan se er den væsentligste forskel at den dyre kan forstøve. Ved ikke, om jeg får brug for det nogensinde?

Jeg har prøvet det med at kaste jorden ud i en vifte. Det virker måske OK. Men det er i sagens natur svært at styre, hvor jorden lander så det bliver helt ensartet lag overalt...

Jeg synes bedst om den billige af de 2 typer. Du har ikke brug for forstøvning det skal bare regne på et stort areal.
Vil du måle vandmængde sætter du et par krus ud i spredeområdet med lige sider, Når så der er 25 mm vand dybde i dem har plænen fået 25 mm. 
Det er bedre at vande med 25-30 mm ad gangen end der kun vandes i overfladen. På den måde sætter græsset rødder længere ned for at få fat i vand. ( det hjælper nok ikke på gåsebille larverne ) 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis