Maling af radiatorrør

Dav Folkens

Jeg har overtaget en ejerlejlighed, hvor der på nogle af radiatorrørene, pletvis mangler maling.
Er dette er problem, med henhold til holdbarheden af rørene? Her tænker jeg om de vil ruste hurtigere, end hvis de var malede?

Hvis jeg gerne vil male dem, hvilken slags maling skal jeg anvede til dette?

Mvh Frank
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Malingen vil normalt ikke have betydning for rørenes rustfasthed, da de er rustbeskyttet på anden måde.

Du kan få speciel radiatormaling, det kan i hvert fald bruges på jernrør. Jeg ville nok bare bruge noget Hammerite maling, det hænger også på kobberrør.
GodeVen Tak for svaret.

Ok, jeg var mest bekymret for holdbarheden af rørene. Om jeg vil male dem af kosmetiske årsager, ved jeg endnu ikke. Jeg har både sort jern og kobber, som radiatorrør.

Ved du hvor længe man kan forvente, at ens vandrør holder. Her mener jeg både brugsvand og varmerør.
Jeg mener at have læst, at ca. 50 år er normen, men jeg har venner og bekendte, der har 80-100 år gamle huse, der aldrig har fået skiftet rør (af hvad de ved af), så jeg er lidt i tvivl.
Det er meget forskelligt hvor lang levetid jernrør har. Ilt mængde og syreindhold i vandet er nogle af de afgørende faktorer.
Rørene til radiatorer indeholder vand som ikke angriber dem indefra. Det vand som bliver fyldt får meget hurtig brugt sin ilt og syre indhold og det kan derefter ikke tære på rørene. Og ligger de tørt så tæres de heller ikke udefra. Men ved vand og fugt f.eks. under gulve så tæres de ret hurtigt. Det er det man kalder vandskade. Hvis de under byggeriet bliver oversprøjtet med kalk ( mørtel ) så forkorter det også levetiden.
Brugsvand kommer jo hele tiden som ny vand igennem rørene. Her bruger man så galvaniserede rør, kobberrør eller rustfaste rør hvis man taler om metal. 
Der er der nogle problemer hvis man blander kobber og galv. rør så laves samme kemiske reaktion som i et batteri og det tærer rørene op meget hurtigt. 
Nu er det mest almindeligt at bruge plastrør og så er de problemer overstået. Hvordan det så går når de er 40-60 år gamle vides ikke. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand Tak for svaret.

Jeg bor i lodret delte lejligheder, hvor der er fire lejligheder i én bygning. Jeg bor i D, hvor lejlighed A har en varmeveksler og en cirkulationspumpe, der cirkulerer det samme vand rund til alle fire lejligheder. Som du nævner, så bør der ikke være særlig meget ilt i det vand.
Boligen er fra 1984, og der er ikke fugt indenfor. Jeg håber udskiftning kan vente 20 år endnu.
Lejligheden en i to plan. Hvis radiatorrørene på 1. sal skal skiftes, kan man så nøjes med at fjerne loftet i stuen, eller skal gulvet på 1. sal også væk?

Som du nævner er der mere tæring på brugsvand, hvilket også er derfor at jeg overvejer en vandsikring på dette system.
Brugsvandet i denne lejlighed, går fra bryggers og ud til køkken, som er ved siden af, og til badeværelse, som er over bryggers. Jeg tænker ikke der kan være så omfattende, at skifte de rør, når den dag kommer.
Det er umulig at sige noget om hvordan man skal føre eventuelle nye rør. Eller om en læk om 10 - 20 + år kan repareres lokalt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også