EL: Husholdningsapparater med Schuko stik og dansk jord

Jeg har opdaget (eller i hvert fald blevet bevist om) at de fleste husholdningsapparater kommer med Schuko stik som ikke er kompatible med danske jordstik (se vedhæftet billede).

I mit hus er alle stikkontakter med dansk jord, så jeg har kigge på hvad man kan gøre for at løse det:

1) Adapter der overfører jord fra Schuko stik til dansk jord (det er måske en lidt uelegant løsnings, hvis den er synlig).
2) Skifte Schuko stikket ud (hvilket kan resultere i at evt. garanti på apparatet bortfalder).
3/4) Skifte stikkontakten ud med en der kan overfører jord.

Har jeg overset noget? Hvad gør I og ikke mindst hvorfor?   

På forhånd tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad jeg gør med hensyn til jordforbindelse af brugsgenstande, kommer det helt an på, hvilke brugsgenstande, det drejer sig om.
Mit køleskab og kaffemaskine med schukostik er ikke forbundet til jord. Kogeplade, ovn og vaskemaskine er jordforbundne med henholdsvis jordledning og gennem schuko stikkontakt.
Med hensyn til at forbinde dine brugsgenstande med schukostik til dansk stikkontakt, har du tre muligheder:
1. Adapter 
2. Klip schukostikket af og sæt et dansk stik på. Garantien bortfalder ikke.
3. Du skifter stikkontakterne ud med schuko stikkontakter. De er lidt dybere, så undersøg om de kan være der. den på billede 3 synes jeg er den pæneste, men du afgør hvilken du synes om.

fase
ev elmand skrev den 23-05-2023 19:38:24

Det er en udbredt misforståelse at garantien forringes ved at udskifte stikproppen.
 Der står stort set i alle tilslutnings anvisninger at apparatet skal tilsluttes efter de nationale regler. 

 Nu kiggede jeg lige i mit eget (Bosch) køleskabs brugsanvisning, og der står at der skal benyttes en adapter: 

"Apparatet er udstyret med et EU-Schuko-stik (sikkerhedsstik). For at sikre korrekt jordforbindelse i stikkontakter i Danmark skal apparatet tilsluttes med en egnet stik-adapter. Denne adapter (tilladt til maks. 13 ampere) kan bestilles via kundeservice (reservedel nr. 616581)."

Hvordan man så er stillet hvis man vælger at skifte stikproppen ved jeg ikke, men et sted på Sikkerhedstyrelsens hjemmeside (link) står der bl.a.:

"Hvis du skifter en stikprop eller ledning på et produkt, skal du være opmærksom på, at du kan miste din reklamationsret."

... og (link) ...

"Nej, lægfolk må ikke sætte stikkontakter op. De må kun udskifte stikkontakter til samme type. Det vil sige, at privatpersoner ikke må udskifte en dansk stikkontakt til en kontakt med side- eller pindjord."

Dvs. udskiftning fra dansk jord til side eller pindjord er ikke GDS arbejde, det vidste ikke. Det vil sige at løsning #33 og #4 er er ude af billedet for mit vedkommende. Dvs. hvis man ikke vil betale en aut. elinstallatør for at skifte stikkontakterne, så er en adapter den eneste "sikre" løsning som jeg ser den.
Klip stikket af og sæt et dansk stik på. Den med manglende garanti eller reklamationsret døde for flere år siden, så vidt jeg husker var forbrugerombudsmanden inde over den.

Jeg har / mine ansatte har skiftet i hundredevis af stikpropper igennem årene, og der har aldrig været nogen som helst snak om manglende garanti af den grund. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
 Klip stikket af og monter en dansk stikprop, så er den sag løst. Du kunne også spørge en installatør om dine stikkontakter kan udskiftes til schuko stikkontakter.
Med hensyn til adapter er der nogle firmaer, som tager en høj pris. Fås og så i jem&fix.

fase
@overunder du har gang i noget selektiv læsning.
Bosch kan ikke kræve du bruger en adapter, de kan højst kræve en aktiv jordforbindelse. Om det i øvrigt holder i retten er en anden sag, vi har trods alt mange boliger uden aktiv jord, med masser af brugselektronik.

Dit første link til SIK, handler om at man ikke bør udskifte en stikprop med jord, til een uden jord. Deraf dit citat om at miste reklamationsretten. Læser man paragraffen før dit citat giver det mere mening.

Dit andet link fra 2011 er forældet, omhandler den gamle bekendtgørelse. Husk i øvrigt at ‘opsætte’ og ‘udskifte‘ autorisations-mæssigt er to forskellige ting. Du må gerne udskifte en eksisterende stikkontakt og tilhørende dåse.



Piskeris skrev den 24-05-2023 10:54:27

@overunder du har gang i noget selektiv læsning.
Bosch kan ikke kræve du bruger en adapter, de kan højst kræve en aktiv jordforbindelse. Om det i øvrigt holder i retten er en anden sag, vi har trods alt mange boliger uden aktiv jord, med masser af brugselektronik.

Dit første link til SIK, handler om at man ikke bør udskifte en stikprop med jord, til een uden jord. Deraf dit citat om at miste reklamationsretten. Læser man paragraffen før dit citat giver det mere mening.

Dit andet link fra 2011 er forældet, omhandler den gamle bekendtgørelse. Husk i øvrigt at ‘opsætte’ og ‘udskifte‘ autorisations-mæssigt er to forskellige ting. Du må gerne udskifte en eksisterende stikkontakt og tilhørende dåse.

Jeg ved ikke om det "selektiv læsning". Jeg prøver bare at finde ud af hvad de konkrete regler på området er og hvad man må og ikke må (og hvad der så i øvrigt er smartest) 

Men du skal i øvrigt tak for at præcisere det med udskiftningen af stikpropperne og stikkontakterne  

Mht. SIK's tekst vedr. udskiftning af stikprop, så kan jeg sagtens se hvad du mener. Sætning vedr. udskiftningen ville jeg måske ha' formuleret let mere præcist, så det fremgår klart at det er en udskiftning til en stikprop uden jord der kan resultere i evt. problemer med reklamationsretten.

Er der egentligt nogen der ved om der en "defacto standard" for hvilken type stikkontakter der bliver sat op i nybyggerier i dag? Er det stadig "dansk jord" eller en af de andre typer?
Det at læse informationer fra SIK er tit nemmere, hvis man har den baggrundsviden, der gør et nemmere at forstå teksten, fordi der tit er noget indforstået i teksten.
Piskeris har også i sit indlæg gjort opmærksom på at en del af teksten er forældet og erstattet af en ny standard, som har gjort noget nemmere og andet sværere. 
Der er ingen de facto standard for hvilken type stikkontakt, der skal bruges. Kravet er blot at materiellet skal være CE mærket. CE er ingen godkendelse som D (D i en cirkel) var førhen. CE betyder for alt, der er CE mærket, at det overholder nogle mindste krav. Det er i øvrigt fabrikanten, der udsteder overensstemmelses erklæringen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis