Erfaringer egen æblemost

Hej alle sammen!

Er lige flyttet i hus med stor tilhørende have. Der er 4 ret store æbletræer i haven. Indse nu, når de blomstrer, at der kommer masser af æbler! Min tanke er så, hvis du skulle tage og lave din egen æblemost af disse, det kan da ikke være så svært, vel? Er der nogen her, der har erfaringer med dette?

Har kigget lidt rundt efter udstyr og fundet dette: https://raapress.dk/til-hjemmebrug/frugtpresser/skruepresse/frugtpresse-original-18l

Der er også større, men er det det værd?

Taknemmelig for ethvert input, jeg kan få!   

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Go for it!

Tænk over opbevaring (frys, henkogning etc.) du står hurtigt med virkelig mange liter most som ikke kan holde sig specielt længe. 

Du kan koge en del af mosten ind til sirup, det smager virkelig godt i dressinger eller på morgenmaden og holder for evigt.

Sidst kan du overveje at tilsætte ascorbinsyre (c vitamin) lige efter presning, så undgår du at den bliver brun. 


Velkommen på lds.
Det kommer jo noget an på hvilke sorter af æbler du har. Er det skovfoged æbler så modner de i August men kan kun holde sig i 2 uger inden de begynder at rådne. Der er andre sorter som kan holde sig i et mørkt rum i et par måneder, så det er ikke så vigtig at få dem konserveret.
Det kan også gå sådan at der er meget færre æbler end de blomster du ser. Er du uheldig at der lige har været en frost nat på blomstrings tidspunkt så få du ingen på det træ. 
Jeg kan se at der er en til slag på DBA alt udstyr med presser, kværn m.m. for 1500 kr. Men der findes også saft pressere i køkkenmaskine størrelse som sælges væsentlig billigere. Så kan man se om det er noget at gå videre med.
EDIT: Vi har et par venner hvor hun syntes at sådan udstyr skulle købes. Det er måske 10 år siden og det har endnu ikke været i brug. Han finder det troligt frem hvert år, måske for at drille lidt.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sidste år fik vi mostet ca. 150 kg æbler hos et mobilmosteri, det gav 120 liter langtidsholdbart æblemost. I år satser vi på at få mostet 1000 kg æbler. Prisen var 40 kr. pr. 3 liter.
Det behøver ikke være så dyrt at finde udstyr til æblemost presning. De sidste 2 år har vi lavet 50-60 L æblemost med manuelt udstyr fra Jem og Fix, hvor kværn og presse hver kostede 3-400 kr. Det var fra 2 træer. 

Ang. konservering frys vi lidt ned (har begrænset fryserplads), lavede 20 L æblecider (mums!) og så havde vi set i Bonderøven at man kunne pausterisere i flasker ved opvarmning i ovn, og det var helt klart en succes, hvor vi lavede 10 x 0,5 L flasker. Første år prøvede vi at pausterisere i vandbad men det var ikke en kæmpe succes. Tabet i smag ved at pausterisere er mindre end jeg havde forventet.

Resten af mosten drak vi inden for 14 dage.

Næste år (har vi forhåbentlig fundet en kummefryser) så vi fryser mere ned. Målet er at kunne tage 1 L most op hver uge hele året. Jeg tænker også at vi laver 20 L æblecider igen og laver måske 20 x 0,5 flasker.
Vi laver ca 100L om året og fryser ned i 2,5L dunke.
Jeg synes smagen er meget mere “friskpresset” på frost hvorimod varmebehandling giver en mere supermarkedsmost smag.
Men, vi har også en ekstra lille fryser stående så
Noget går også til cider og deraf noget eddike
Annonce
Min nabo har sådan en hobby mostpresser og den er i følge ham både langsom og bøvlet at bruge. 

Den pasteuriseret æblemost (70 C.) vi fik lavet sidste sæson smagte fantastisk, og det blev kun bedre med tiden.   
Så har vi fået lavet årets første æblemost af 130 kg æbler, det gav 99 liter æblemost.    Ps. Om en måneds tid moster vi igen, og så satser vi på det giver lidt mere æblemost pr. kg æbler - hvis æblerne ellers vil blive på træerne. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis