Genopfriskning af overflade på IKEA Trofast Reol

Har fået sådan et par ældre IKEA Trofast reoler af fyrretræ. Skal have dem slebet og giver lidt overfladebehandling, men hvad er det rigtige?

Hælder mest bare til engang træolie,men er ikke sikker på det matcher det originale look.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De har fra fabrikken fået en gang lak eller voks, så du skal slibe det hele ret grundigt, før du giver dem olie.

Har overtaget en seng der var forsøgt malet, uden man havde slebet lakken af, og der gav malingen slip i flager.

Så slib det hele af flere omgange, især når du vil have olie behandling, så ville jeg starte på korn 80 eller 100, og så 120, 180 og minimum 240, gerne 320 også. Evt. op til 240, giv olie, og så en fin/mild slibning med 320, og så olie igen.

 

Jeg er egentlig også villig til at give dem lak, kan se man kan få noget på spray, vil gerne undgå penselstreger. Så skal det hele vel egentlig ikke slibes af?
Jeg ville (og er allerede) gå "all the way".

Pensel strøgene kan du komme fri af, hvis du bruger en god kvalitets lak og en god pensel. Resultat og pris hænger ofte sammen.

Man kan også påføre nogle lak typer med svamp eller svampe-rulle (deraf navnet lak-rulle)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også