Termostat - kan man justere på øverste temperaturgrænse

Til nørderne:

Jeg har en rugemaskine, som har en indbygget varmeblæser og termostat, således at temperaturen bliver holdt konstant på, hvad jeg nu forudindstiller den.
Jeg skal ikke rigtig ruge nogen æg, så nu vil jeg bruge den som varmekasse til madproduktion til det lille hjem.

Problemet er, at termostaten højst kan stilles til 38 grader, men jeg vil meget gerne kunne stille den til 43 grader. Varmeblæseren deri vil sagtens kunne skabe den temperatur, så nu er spørgsmålet, om der kan ændres på "range" af termostaten - uden at være elektroniktekniker?

Det er sådan en karl her:
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart, nej den kan ikke justeres til at køre højere op i temperatur.
Det bedste ville nok være at sætte en helt anden termostat på. Man kan få nogle til indbygning i et panel. Afhængig af effekten på varmelegeme vil nogle kræve et eksternt relæ, andre ikke.
En anden mulighed, som dog kræver lidt indsigt i elektronik, kunne være at snyde den nuværende termostat. Føleren er enten en NTC eller PTC og fået med forskellige værdier. Ved at udskifte denne vil man kunne få termostaten til at tro at der fx er 35gr selvom der i virkeligheden er fx 45gr. Problemet her at finde den rigtige, samt at displayet ikke vil vise den rigtige temperatur.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du kan måske snyde den, ved at lokalisere følerelementet og placere det længere væk fra varmekilden.
Du kan også åbne styringen og se om er skulle sidde et lille potentiometer til at kalibrere føleren med, så man kan forskyde temperaturen.

I begge tilfælde vil displayet så ikke længere være retvisende, og du skal kalibrere styringen op mod dit eget termometer, for at finde ud af hvad temperaturen nu er.

Hvis du er ultra heldig, sidder der nogle microswitche eller andet på printet, som kan stilles om således at der kan vælges et andet maximum fra panelet på fronten.

Start med at se om du kan finde en servicemanual fra producenten, inden du skiller det hele ad.

Man kan nok relativt let skifte selve styringen ud med en ny PID controller, som du selv har kontrollen over. Det kan ende med at blive den bedste løsning.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis