Save med stiksav

Jeg har savet en mahogni bordplade over med en stiksav, fordi jeg ikke gad at tage rundsav ud, gemt i bunden af et skab.
Det er bare et PC bord. 
Jeg har et vaterpas, med lidt brugt dobbeltklæbende tape på den ene side så det ikke glider, som jeg har spændt fast på en mahogni bordplade med 2 skruetvinger .
Jeg har savet på langs med vaterpasset og så har den taget 2-3mm mere end det har været muligt... hvordan kan det ske? 
Jeg måtte finde rundsaven alligevel.


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stiksavklingen kan godt hoppe ved side af det runde styrehjul og dermed save skævt... så husknæektien til næste gang du skal save en lige linje så brug ALDRIG en stiksav til dette.
En stiksav er for de færeste nem at lave lige linjer med, hvilket du også har observeret.
Det er vigtigt, især i træ som mahogni, at man lader klingen arbejde, og ikke tvinger den igennem træet. Bare det mindste man "skubber" klingen, flekser den til den ene eller anden side, og så har du den udfording du selv har mødt her. Det er ikke engang sikkert klingen har været hoppet ud af støtte-rullen, men bare ganske almindelig "overlast" kan gøre det.

 

Ja...
Jeg har skåret ud til radiator rør i den anden ende uden problemer, men i frihånd, på langs med en streg som jeg har tegnet. 
Jeg har lidt de samme erfaringer som dig, når man saver på frihånd, går det ok. Men saver man efter et land, så kan det nemt gå galt.
Jeg har nogle Festool Carvex klinger, de er beregnet til lige snit, da de er meget stive, de virker super godt. De koster lidt, men holder til gengæld længe hvis man kun bruger dem i ren træ. LINK



Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis