Krakeleret mørtel på gavlen - omfanget af arbejde

Vi fik tagrender skiftet og nu se jeg store huller omkring tagstensmørtel. Tror det var allerede krakeleret og faldt ud ved skifting af tagrende. Jeg er ikke sikker på omfanget af det nødvendige arbejde. Hvis det er kun at fylde op den nederste 50cm del, tror kunne gøre det selv. Men jeg kan også se revner højere oppe, så måske den også holder ikke så godt længere. Måske endnu kræves fugning af hele gavlen. Jeg vil gerne finde en fagmand, det kunne evaluere og udføre det nødvendige arbejde. Har prøvet 3byggetilbud, men de har annulleret opgaven fordi ingen i deres netværk kan udfører denne type opgaver. Prøvede også handyhand.dk, hvor jeg fik et tilbud om at få det gjort for 13500kr. Prisen er på udkrads af hele gavlen, samt fugning af gavlen og materialer. 

Men jeg vil gerne have en second opinion. Jeg er heller ikke sikker på, hvor god og holdbar løsningen skal være i dette tilfælde, fordi det kun skal holde i den resterende levetid af det tag vi har. Den er tagsten K21 fra 1990, men stadig holder fint indtil videre.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De tagsten har sikkert en levetid på omkring 100 år, så du kan roligt lave murerarbejdet ordentlig. De 13500 lyder meget billig for om fugning af gavlen. Jeg kan godt se enkelte fuger som er faldet ud, men det er nu ikke så slemt endnu at det kræver om fugning. Der er jo også en carport under så lidt vanskelig med stillads. 
Denne mindre reparation kan du nemt selv lave. 
De nederste 3 tagsten skal pilles af, og så skal det løse mørtel tages væk og muren vaskes ovenpå, samt tagstenenes basgide. De er så fugtet op samtidig. Bakkemørtel blandes med cement ca. 12 mørtel og 1 del cement. Jeg ville også tilføre en smule sort maling for at få det til at ligne fugerne.
Det klaskes så ned imod murkronen, og tagsten lægges / presses ned i mørtelen. Du glatter det så pænt på udvendig side. 
Muren vaskes hele vejen ned efter ca. 2 timer og der afsyres. Her kan du bruge LIP klinkerens det er lidt nemmere end den traditionelle saltsyre.
Hvis du har målt blandingen omhyggelig op, så kan du sammenligne farven med de oprindelige fuger., men der skal gå 6 - 12 måneder før du kan se det korrekt. Når så du skal til at fuge gavlen om så kan du justere blandingen efter hvor godt du ramte her i første omgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også