Hæve altan trægulv 12-15 cm

Hej forum. Jeg har en altan på ca. 9 x 1,5 m. Der er lagt trægulv. Brædderne er ca. 1,5 m x 12 cm bredde.

Jeg vil gerne hæve gulvet på en ca. 1,5 m x 2 m sektion af altanen. Endestykket i den ene ende. Så det bliver en lidt hævet platform. Den skal hæves med omkring 12-15 cm. Årsagen er at jeg gerne vil have et bedre udsyn ud over betonmuren - jeg bor på 3. sal.

Jeg vedhæfter et billede af hvordan gulvet i dag er lagt. Hvad vil være den bedste metode til at hæve gulve på denne 1,5 m x 2 m sektion? Er det så "simpelt" som at finde nogle store trælægter og på en eller anden måde skrue det fast til det eksisterende strø/skelet? Måske vha. noget beslag?

Mvh,
Kasper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan udmærket laves sinpelt.
Jeg vil foreslå min. 5 stk trykimpregneret 45x45 mm “regler” på tværs, og 3 stk trykimprægnerede regler på langs.
Husk at rækværk på altanerskal være mindst 1,0 m over “gulvet”.

Søren O
Det ser jo ud til, at du godt kan skrue de gamle brædder af, så dem kan du jo genbruge. 
Så af med dem og så køber du trykimprægneret reglar på 50x125 mm eller 50x150 mm. Den første hæver gulvet med 125 mm og den anden med 150 mm, når du bare monterer dem direkte ovenpå de eksisterende reglar. 
Et sømbeslag på hver side til at holde dem på plads. I begge ender. Så skruer du brædderne på igen. Så skal du bare lige have lukket det hul, som opstår når du løfter gulvet op.

Kurt B. Andersen
Hvordan er det nuværende fæstnet?
Hvis det bare ligger løst på beton-gulvet, så ville jeg save de nuværende hoved-lægter over i de 2m fra den ene gavl, og så skrue de nye stykker 2"x2" tryk-imprægnerede reglar fast nedefra op i de "originale" hoved reglar.
Hvis det er fæstet til gulvet, kan du lade de nye reglar blive fæstet til gulvet hvor de gamle var fæstnet til gulvet, og evt. lave dem med 30-50cm "overlap" så du kan skrue dem fast inde under den reseterende lave sektion.

Edit: Og husk at bruge rustfaste skruer (A4) til tryk-imprægneret træ.

 

Du kunne også bruge almindelige trykimprægnerede regler 45x95 mm. eller 50x100 mm. både på tværs og på langs. De tværgående regler lægges på den flade side og skrues direkte i de bestående bjælker. De langsgående regler skal stå på højkant og skrues fast med vinkelbeslag i de tværgående regler.

Søren O
Det er ikke nødvendigt at ofre vinkelbeslag. Man kan nemt skrue skråt ind / ned fra siden, så det bliver på plads.
Er det søm man bruger hedder det stiksøm i tømrer sprog.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis