Vølund El varmtvandsbeholder

Hej lav-det-selv venner

Jeg har en gammel varmtvandsbeholder, Vølund QME QUATTRO 60 fra 1998.

Idag gik alt strømmet i huset, og jeg kunne konstatere at det var varmtvandsbeholderen, der fik HPFI'en til at udløse. Først da jeg jeg slog sikringen fra til varmtvandsbeholderen slog HPFI'en ikke fra længere. 

Er der nogen af jer der har erfaringer med det? :)

Kh Joachim 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok varmelegemet der er tæret op. Hvis der ikke er tegn på utætheder, kan du prøve at skifte varmelegmet.

Da den er 25 år gammel, ville mange nok skifte hele varmtvandsbeholderen.

Idag gik alt strømmet i huset, og jeg kunne konstatere at det var varmtvandsbeholderen, der fik HPFI'en til at udløse. Først da jeg jeg slog sikringen fra til varmtvandsbeholderen slog HPFI'en ikke fra længere. 
Når varmelegemet kobler HPFI relæet ud, har du afledning til jord. Når beholderen er fra 1998, ville jeg skifte hele beholderen.

fase
Du tager varmelegeme ud og ser hvad problemet er. I den type vandvarmer er det steatit varmelegeme som ikke kan tære. 
Det vil sige at det er varmetråde som sidder i en isolerings materiale lidt som mursten med kanaler. Det er den hvide som du ser i midten af billede 1
Du holder stadig slukket for strøm til vandvarmer. tager de 2 ledninger af og skruer metal klemmen af til højre for varmelegeme. Så falder denne ud. Du behøver ikke at lukke vand af da der ikke er forbindelse til vandet i beholder. 
Er varmelegeme fugtig så er det tæring af det rør som det sidder op i. 
Det kan også blot være en varmetråd som er bristet og svinge ud så den rører ved stel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis