Etablering af omfangsdræn, hvor meget må jeg grave ad gangen ?

Hej,
Jeg skal have flyttet om på noget kloak og for at gøre dette skal jeg grave langs huset og vil så lave omfangsdræn samt isolere vægen nu når jeg alligevel skal grave så meget. Jeg har et hus fra 1952 med kælder. Jeg har læst mig frem her i forumet at jeg gerne må grave ned en side ad gangen minus 1m fra hjørne og derefter forsætte med den anden side når den er lukket. Forstår jeg det rigtigt ? Når man mange steder siger at man ikke må grave under fundament så formoder jeg at man mener man ikke må grave under den dvs. under huset men man må gerne grave ved siden af den måske under dens niveau eller ? Jeg kan godt nøjes med 7m først da det er der jeg skal lave kloak og derefter kan jeg begynde at lukke det og forsætte. Samtidigt kan jeg se at man anbefaler ikke at bruge jord oven på men nøddesten helt op og kun lidt men det betyder der skal godt nok fyldes op med nøddesten ?

/donnib

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville personligt ikke grave mere end 4 meter ad gangen. Så meget mere besværligt er det ikke, og det sikrer trods alt lidt mere mod skred.
Du må ikke grave under fundament lige ved siden af det. Jorden under fundament vil blive trykket ud til siden af husets vægt, dvs. huset kan sætte sig.
Hvad du fylder op med afhænger af dræn/isoleringssystemet. Ved nogle systemer kan man fylde op med jord.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis