Forlængerledning / strøm til en robotplæneklipper

Halløj
Vi er nået frem til at vi skal have en robotplæneklipper. Den største problematik er at der er 15 meter fra stikket til der hvor plæneklipperens garage skal stå.
Hvis I ser første billede jeg har uploadet skal der trækkes strøm under 2 meter fliser og så efterfølgende graves 13 meter ned langs hækken.
Mine spørgsmål er:
  1. Må jeg lave det selv?
  2. Hvilket type kabel skal bruges?
  3. Hvordan sikrer jeg det er vandtæt i samlingen mellem kabel og garage?
  4. Er det ikke bare sådan han-fætter, som i billede 2, der følger med plæneklipperen?
På forhånd tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
velkommen på LDS.
En forlængerledning må ikke graves ned. Et installationskabel i jord skal graves mindst 35 cm ned, og være beskyttet af en dækplade. Når det bliver til fast installation er det autoriseret arbejde.
Har du ikke en stikkontakt indvendigt i dit hus hvor ladestationen skal placeres? Det enkleste ville være at bore gennem mur fra indvendig stikkontakt, og så få monteret en udendørs stikkontakt på udvendig side af muren.

Søren O
Tak
Har læst en del herinde igennem tiden men har først oprettet en konto nu.

35 cm!? Det virker da helt sindssygt opslidende 😁
Kan da godt være jeg skal overveje at bore nogle huller i væggen, tænkte bare det var oplagt at bruge den udendørs kontakt der allerede var etableret.
Må kan eventuelt bare ligge et kabel hen over fliserne i sommerhalvåret, som man så kan gå og skvatte i, og så fjerne det hele til efteråret?
er det en gardena eller husqvarna?, det ligner det på stikket, du kan få en 20 meter kabel til det, og det er så vidt jeg ved kun 12 V, omformeren sidder vist i stikproppen du har billede af, så det kan du grave ned eller ligge langs husmuren som du har lyst...
Det er sådan et her.. https://www.homeshop.dk/tilbehor-til-robotplaeneklippere/husqvarna---gardena-lavspaendingskabel-20-meter.html?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction&at_gd=70DD2806EA0205E8F291D6C1B2282DC1A957E972
edit. Ved faktisk ikke om kablet må graves ned, men du kunne evt ligge det under fliserne i starten, også trække det inde i hækken. så er det kun en smule der er under fliserne. Jeg har selv brugt det til min gardena, der lå det langt en væg, lige under græskanten.
Hej
Jeg er nysgerrig og har et spørgsmål, som måske er dumt, men kan robotten ikke bare køre de ekstra 15m på fliserne?
(Hvis laderen ikke står i vejen nede ved din stikkontakt).
Jeg har ikke robot-plæneklipper, men overvejer det. 
Jens3 skrev den 22-05-2023 00:27:11

Hej
Jeg er nysgerrig og har et spørgsmål, som måske er dumt, men kan robotten ikke bare køre de ekstra 15m på fliserne?
(Hvis laderen ikke står i vejen nede ved din stikkontakt).
Jeg har ikke robot-plæneklipper, men overvejer det. 

 det kan den godt, men hvis det er en gardena, skal den bruge et guidekabel tilbage til basen, og et kant kabel langs kanten, så det er mange fliser du skal have op. Og det vil ikke være en optimal placering.

Annonce
Pizzabager skrev den 21-05-2023 21:38:14

er det en gardena eller husqvarna?

Det er faktisk en husqvarna - godt spottet. Jeg søgte nu bare på noget i retning af "husqvarna power cable", så det er bare et billede fra nettet. Vi har ikke fået robotplæneklipperen endnu - netop pga små problemstillinger som dette. 

Mit håb var at kablet bare kunne "stikkes ned med spidsen af en spade" langs hækken og jeg så kunne nøjes med at fjerne et par fliser eller syv på tværs af stien.
Det lyder lidt som jeg skal have en elektriker ud for at godkende ligemeget hvordan jeg vender det.




Jens3 skrev den 22-05-2023 00:27:11

men kan robotten ikke bare køre de ekstra 15m på fliserne?
Jo i teorien, men fliserne skulle så fjernes hele vejen fra græsset til hvor laderstatioenn står, for at få guidekablet gravet ned. Og det var netop dette jeg forsøgte at undgå i første omgang :D
Du kan godt stikke svagstrømskablet ned i jorden, men læg det i et rør, så er risikoen for skader mindre. Der er ingen krav til dybde. Det er til 230V kablet, der er krav. 
Naggert skrev den 22-05-2023 09:06:10

Pizzabager skrev den 21-05-2023 21:38:14

er det en gardena eller husqvarna?
Mit håb var at kablet bare kunne "stikkes ned med spidsen af en spade" langs hækken og jeg så kunne nøjes med at fjerne et par fliser eller syv på tværs af stien.
Det lyder lidt som jeg skal have en elektriker ud for at godkende ligemeget hvordan jeg vender det.





 du behøver ingen elektriker. du sætter det kabel til jeg Linkede til. og trækker det under fliser og inde i hækken.  du kan også grave det med hvis du vil. det er et lavvolt sp det kræver ikke elektriker. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis