Pladevibrator oven på fliser

Jeg er i gang med at lave en ny terrasse som der skal stå et drivhus på. Jeg har valgt disse belægningssten:
https://www.ibf.dk/privat/Belaegning/Alle-belaegningssten/Betonklinke-M23/

Det første problem jeg stødte på er at stenene faktisk ikke er 11,5 x 23 cm som der står - men kun 10,8 x 23 cm. Det giver lidt udfordringer når jeg så vil ligge kvadrat-mønster, fordi fugerne der kommer på langs af fliserne bliver ret brede. Det lever jeg nok med, om end det havde været rart at vide inden :-).

Indtil videre ser det sådan her ud:
https://imgur.com/a/Ek07kye

Mit store spørgsmål kommer når de skal pladevibreres. Der skal nemlig vibreres oven på fliserne. Vil det ikke gøre dem enormt ujævne? Den kan jo ikke fordele trykket over en særlig stor flade. Jeg overvejer at lægge nogle store træplader på, så jeg får en bedre fordeling af trykket fra pladevibratoren. Ellers frygter jeg at den får enkelte sten til at ligge meget skrå, hvis den får kørt ude på hjørnet af en sten.

Hvad siger eksperterne? Jeg har aldrig før prøvet at skulle bruge en pladevibrator oven på stenene, og jeg vil jo nødig smadre hele terrassen :-).
Jeg er i gang med at lave en ny terrasse som der... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 22-05-2023 17:57:59

Din ide med træplader over fliserne mens du vibrerer er måske nok lidt besværlig, men er også skånsom for fliserne.

 en dårlig ide , så kan man lige så godt undlade at vibrere

den type sten skades ikke af vibratoren , alternativt fås der en gummimåtte der er beregnet til det
Man skal jo køre fortløbende fremad med vibrator. Det er lidt lige når man sliber træ med rystepudser så hjælper det jo ikke noget at stå på 1 sted. 
Hvis man så kører på en hel krydsfinerplade så fordeler vibrationer sig på et større areal og det virker ikke så godt. 
Spænder du et stykke 16 mm krydsfiner under vibratorens sål på ca. samme størrelse så er det sikkert ok bare du huske at runde kanter meget så den ikke går fast imod de lidt ujævne fliser. 
Metoder med vibrering med eller uden gummimåtte har fliselæggere benyttet i årevis, så det er velafprøvet  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis