Radiator midt på væg

Jeg er i gang med at få styr på radiatore i mit projekt, jeg vil gerne have dem til at sidde 1,5 over gulv da jeg har et indhak i væggen der så gør jeg kan lave en skjuler og væggen bliver "glat", det gør også at jeg evt kan montere større radiator end der er idag men er der ulemper ved at sætte dem i den højde ? 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I gode gamle dage placerede man kakkelovn og komfur midt i huset, for at få røgen op igennem skorsten. Så begyndete man at lave centralvarme anlæg med et fyr i kælderen, og store radiatorer også placeret centralt i huset. 
Begge systemer medfører fin varme midt i huset, men koldt ude ved ydervæggen. 
Så begyndte man at placere radiatorer under hvert vindue for netop at opvarme der hvor der er størst kulde indfald.
Varmen stiger op foran vinduet, den kolde luft opvarmes og der bliver en ret god og ensartet varme i rummene.
Den varme der kommer fra radiatorer er delvis strålevarme og delvis konvektionsvarme ( luft der medbringer varmen) 
Ved at lave skjulere nedsætter man stråle varmen og placerer du dem andet sted så kan du risikere kuldenedfald ved vinduer. 
Ved gode og velisolerede vinduer kan det sikkert godt accepteres, og der findes da også radiatorer som er placeret oppe under loftet og det fungerer da også nogenlunde.
Rent æstestisk så hylder jeg det princip at man skal kunne se det som skal være der. Altså pæne moderne pladeradiatorer er efter min mening bedre end hvis de skjules bag tremmer af en slags. Laver man så rørene så de ikke kommer op fra gulvet så kan det ikke være bedre. ( undtagen med gulvvarme naturligvis) 
Den del af kan naturligvis ikke diskuteres da det er en individuel opfattelse af hvad der er pænt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis