Listebeklædning opbygning

Hej alle.
Jeg kunne godt tænke mig listebeklædning på fronten af en garage (port fjernes så der kun er en dør), men er i tvivl hvorvidt jeg skal bygge skelettet op. Udhænget er ikke stort så det vil stå i regnvejr. Jeg kunne godt tænke mig listerne gik over døren også, så det hele går i ét.
1) kan man bruge en billigere trykimpr. Liste eller er cedertræ/lærk at foretrække?
2) hvad skal den sorte baggrund laves af? Kan se mange anbefaler vindpap men kan det holde i flere år? Kunne alternativ være en sortmalet krydsfiner?
3) skelet i reglar, og hvad så efter? Det skal ikke isoleres indvendigt. Og så skal de lodrette lister sættes på vandrette lister.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ingen erfaring med dette, men der lyder da mærkeligt hvis der kun skulle være vindpap som underlag, så ville man jo flere steder bare kunne prikke hul direkte igennem konstruktionen. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Jeg tænker også der skal noget andet, men kunne godt tænke mig at høre forslag på konstruktion
Du kan godt bruge trykimprægneret liste, de bliver grå med tiden. Hvis du vil fremskynde gråningen kan du begandle med feks sioox. 

Mht opbygning, så afhænger det af hvad for en væg det er. Du kan umiddelbart godt nøjes med en vindpap, men den skal være UV resistent. Jeg ville bruge en vindpærrer plade som cembrit de er grå, men tror ikke det ses hvis du har 4-5 mm imellem lister . Hvis væggen er isoleret, skal pladen være diffusionsåben. 

Mht opbygning, så kan du bruge alm klemlister som underlagr. Men hvis de skal sidde vandret (lodret listebeklædning) så skal du have en afstandsliste eller klods bag klemlister. 
Jeg skal ikke have den grå tone, men mere en rød/brun varm farve. Men det skal jo have noget beskyttelse. 
Da det blot er til garage havde jeg ikke tænkt at væggen skulle isoleres, men ønsker stadig en fast væg en blot pap.
 beklædningslisterne skal sidde lodret som på billede. Der skal dog være større afstand end 4 mm så det ikke er for proppet, men der er lidt luft. Derfor skal jeg have den mørke baggrund. Hvorfor skal der lister bag klemmelister også?
Louise1503 skrev den 21-05-2023 11:01:55

Jeg skal ikke have den grå tone, men mere en rød/brun varm farve. Men det skal jo have noget beskyttelse.
Da det blot er til garage havde jeg ikke tænkt at væggen skulle isoleres, men ønsker stadig en fast væg en blot pap.
 beklædningslisterne skal sidde lodret som på billede. Der skal dog være større afstand end 4 mm så det ikke er for proppet, men der er lidt luft. Derfor skal jeg have den mørke baggrund. Hvorfor skal der lister bag klemmelister også?

Der skal ikke lister bag klemlisterne. Det christiansloth beskrive er kun aktuelt med en lukket beklædning.

Hvis beklædningen skal kunne holde, og du vil have det rødbrunt er det oplagt med lister i thuja. De er væsentlig billigere end western red cedar, og kan også stå enten ubehandlede eller bare få cedertræsolie.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Okay tak for svar.
Men jeg er stadig nødt til at spørge hvilke materialer jeg kan/skal bruge mellem reglarskelettet og listerne?🙈 Jeg vil gerne lukke af på det indvendige skelet. Hvis jeg isolerer det, hvordan kunne opbygningen så se være?
Sort eternit eller fibercement, vandrette afstandslister i rhombeprofil. Herefter lister i den tæsort du nu vælger.

m2 prisen på sådean en beklædning er mindst 50% dyre end traditionelle løsninger.

Selvbygger med stort S. 
Kan ikke finde noget traditionel beklædning der giver helt samme udtryk.
Ville listerne kunne laves i alm. Trykimprægneret lister fra byggemarked? Kan de holde i x antal år med rette behandling eller forsvinder en olie for hurtigt og listerne går til?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis