Isolering strøgulv

Hej
Jeg skal til at lave nyt gulv og vil gerne undgå at banke terrændæk op og grave ud. Mit gulv er opbygget med et klaplag i beton og trægulv på strøer. Har ca 16 cm imellem klaplag og overkant gulv.
Jeg har haft kontakt med en tømrer som anbefaler at fylde mellemrum mellem strøer med papiruld som alternativ isolering. Er der nogen af jer som kender til sådan en løsning og vil det være ok i forhold til fugt osv? 
Hej Jeg skal til at lave nyt gulv og vil gerne... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Køb/lån Træfakta 12, der er opbygningen ret fint beskrevet🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Sumsar skrev den 21-05-2023 11:49:00

Iflg Bolius må du ikke isolere med mere end samlet 75mm hvis der ikke i forvejen er isolering under beton
På den yderste meter ud mod ydervægge max 50mm
Dette for at undgå fugt/damp problemer

https://www.bolius.dk/saadan-isolerer-du-gulvet-naar-huset-ikke-har-kaelder-16367

Jeg har gjort det samme på et værelse da jeg ikke aner noget om opbygningen under betonlaget (dokumentationen fra tilbygningen fra 70’erne er mangelfuld, hvorfor jeg ikke turde gøre mere - selvom der ville have været plads til 200mm isolering)

Jeg læser et som: Max 75 mm isolering OVER dampspærren, da der ellers vil dannes kondens på dampspærren.

Mit gulv er isoleret med 150 mm, med dampspærren øverst. Der er 50 mm luft fra isolering ned til terræn og ventilationsriste i ydermur (=ventileret "krybekælder"). Det blev lavet af tidligere ejer for 40+ år siden og der var knastørt, da jeg åbnede det for to uger for at skifte vandrør.

Mvh. AllanE
Kig på Kingspan K3 også. Jeg mener nogle her på forummet har haft succes med det i samme opbygning. Man skal nok have både sporplader og gulvgips limet og skruet ovenpå, for at få et dæk der er stift nok.

Elektronikteknikeren
K3 ville jeg ikke turde, men jeg er også en forsigtigper 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Gregeren skrev den 22-05-2023 19:00:48

Man skal nok have både sporplader og gulvgips limet og skruet ovenpå, for at få et dæk der er stift nok.

Gulvgips er kun aktuelt hvis man skal have klinker,  uanset hvad så skal sporplader og gips ikke skrues eller limes til hinanden.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Hej igen
Jeg har været i kontakt med en del håndværkere og ingen vil lave den “lette” opbygning. Enten med strøer eller gulvvarme indstøbt i beton.
Hvis jeg virkelig ikke kan få nogen til at lave den lette opbygning, er trykfast isolering med indstøbt gulvvarme så den bedste løsning? 
Du skal ikke kombinere trykfast isolering (s250) med beton.. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

OK, men så bare almindelig flamingo.. 

Jeg er lidt forvirret🙂
Du nævner ingen vil lave "den lette" (hvilken er det? For bagefter nævner du både strøer og indstøbt gulvvarme)
Bagefter spørger du om det bedste så er indstøbt gulvvarme?

Det er svært at finde folk, der vil lave et let terrændæk (uden beton), er min oplevelse.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Sorry :-)
Kan ikke finde nogen som vil lave opbygning uden beton. De fleste vil fylde op med så meget isolering som mulig og lave gulvvarme/gulv på strøer. 
Det virker bare ikke særlig betryggende at så mange vil lave den løsning hvis det skaber risiko for et fugtproblem. 

Så mit spørgsmål er sådan set om det vil være en ok løsning at ligge så meget flamingo som muligt på eksisterende terrændæk og derefter etablerer indstøbt gulvvarme, dampspærre og afslut med trægulv?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis