Isolering strøgulv

Hej
Jeg skal til at lave nyt gulv og vil gerne undgå at banke terrændæk op og grave ud. Mit gulv er opbygget med et klaplag i beton og trægulv på strøer. Har ca 16 cm imellem klaplag og overkant gulv.
Jeg har haft kontakt med en tømrer som anbefaler at fylde mellemrum mellem strøer med papiruld som alternativ isolering. Er der nogen af jer som kender til sådan en løsning og vil det være ok i forhold til fugt osv? 
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart er det ikke ok..
Det er diskuteret ofte,  bl.a. her
Eksempel se evt nederst her på siden, under relaterede spørgsmål 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Enig🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg hælder nok også mest til at lave et let terrændæk. To spørgsmål i forhold til det. Skal eksisterenden terrændæk perforeres eller skal det bare afrettes? Og hvad dampspærre, skal den være øverst under gulv? Syntes der er lidt forskellige meninger.
Hej igen
Har lige boret nogle huller og det viser sig at der er min 20cm fra klaplag til gulvhøjde. Det taler vel også endnu mere for en let opbygning?
Annonce
Iflg Bolius må du ikke isolere med mere end samlet 75mm hvis der ikke i forvejen er isolering under beton
På den yderste meter ud mod ydervægge max 50mm
Dette for at undgå fugt/damp problemer

https://www.bolius.dk/saadan-isolerer-du-gulvet-naar-huset-ikke-har-kaelder-16367

Jeg har gjort det samme på et værelse da jeg ikke aner noget om opbygningen under betonlaget (dokumentationen fra tilbygningen fra 70’erne er mangelfuld, hvorfor jeg ikke turde gøre mere - selvom der ville have været plads til 200mm isolering)
De 50-75mm er vel i forhold til et strøergulv. Hvis der ikke er organisk materiale, kan du vel godt lave mere.
Ja det omhandler strøgulv med organisk materiale.

Du skal ikke perforere gulvet, du skal blot afrette det.
Skal det være lækkert, gøres det med selvnivellerende gulvspartel, enten pumpes det ind fra en bil, eller det blandes på stedet (diy).

Alternativet er at rette af i tørret sand eller mørtel.

Herpå så meget isolering som muligt, så dampspærre, som fuges til soklen hele vejen rundt, så pladelag og gulv.

Hvis du kommer op i isoleringstykkelser hvor det kan passe med to lag, f.eks. 100+50mm, er det bedst, da du kan forskyde samlingerne, samt gemme plastfolie under den øverste 1/3 isolering, da folien må sidde max 1/3 inde fra den varme side. Det betyder at den ligger bedre beskyttet mod mekanisk perforering.

Elektronikteknikeren
Takker..
Hvad med trykstyrken? Skal man helt op i 250 på isoleringen hvis også der kommer varmefodelingsplader på til gulvvarme?
Chef100 skrev den 21-05-2023 16:08:37

Takker..
Hvad med trykstyrken? Skal man helt op i 250 på isoleringen hvis også der kommer varmefodelingsplader på til gulvvarme?

Ja. Kender ikke nogen leverandører af gulv som ikke har dette som et krav. Ved let gulvvarme med 20mm sporplader (til 16mm rør) stilles der også ofte krav om supplerende pladelag til afstivning. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis