Svinghjul bukh dv10

Hej i dag var jeg med en kammerat ude og starte hans båd op efter vinteren. En bukh dv10. Jeg tjekker olien og der er det der skal være. Så starter jeg den og den går i tomgang 6-8 minutter og rigtig fin kølvand. Med 1 begynder den at banke voldsomt og jeg ser svinghjulet er løst inden jeg når stop knappen lyder der et skrald og svinghjulet falder af. De 6 bolte der holder svinghjulet er revet over. Jeg tager en rørtang og drejer på krumtappen og der er ingen mislyde samt fin komprition. Mit spørgsmål er hvad pokker gjorde at den rev boltene over når motoren drejer fint uden mislyde. Mhv Jesper 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden   
Hvis den ellers gik pænt, og uden mislyde, kunne det tyde på svinghjulet ikke har været spændt fast, for havde det været spændt korrekt, kan det jo nærmest ikke lade sig gøre det ryger af.
Kender ikke sådan en Bukh, men ofte vil sådanne bolte være låst med låseblik, eller sikkerhedstråd.

Svinghjulet skal naturligvis passe til navet på krumtappen, og løbe lige.

Vi prøver igen, i morgen --
Velkommen på LDS.
Svinghjulet er monteret for at få en rolig motorgang. Det er store kræfter der skal “tæmmes”. Hvis svinghjulet sidder løst, vil krumtappen prøve at slå (klippe) boltene over. Det er da et helt at det ikke skete under en sejltur langt fra havn.
Få boltene skiftet, og spænd dem ordentligt.
Jens var lige hurtigere.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis