Rådden gavl

Jeg bor i et hus fra 80'erne, og selv om taget generelt har det fint, har jeg observeret at gavlen er ved at være rådden.

Se billedet. Den lille planke som er markeret med lyseblå og hvor der er monteret et kamera er helt rådden, og jeg kan også se der er faldet et mindre stykke af den store planke (af mangel på bedre navn) som går langs hele gavlen.

Skal det skiftes, eller hvad er mine udsigter? Hvordan findet jeg ud af hvor grælt det ser ud, og er der noget jeg kan gøre for at forebygge ydderligere skade?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er heldig er det kun de viste sternbrædder der er rådne, så er det ikke så slemt at udskifte den.
Du kan bruge de gamle brædder, til at tegne op til udskæringerne ved tagstenene.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 20-05-2023 21:55:41

Hvis du er heldig er det kun de viste sternbrædder der er rådne, så er det ikke så slemt at udskifte den.
Du kan bruge de gamle brædder, til at tegne op til udskæringerne ved tagstenene.

 Det håber (og tror) jeg. Som huset er bygget er de jo meget udsatte, og jeg har ikke set problemer andre steder.

Men hvor kritisk er det? Er de primært af kosmetisk natur, eller begynder det hele at falde sammen hvis jeg ikke får skiftet den i tide?
Jeg ville skifte dem nu her i sommer, der er jo hul så der kan trænge vand ind i træet inde bag ved, så rådner det også, jeg ville bruge trykimprægneret træ.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 20-05-2023 22:03:14

Jeg ville skifte dem nu her i sommer, der er jo hul så der kan trænge vand ind i træet inde bag ved, så rådner det også, jeg ville bruge trykimprægneret træ.

 Tak! Det var et svar der var til at forstå. Jeg går igang :)

Jeg springer lige med på denne tråd.
Jeg står i lidt samme situation, hvor sternbrædderne har set bedre dag og gerne skal skiftes. Vi har fået et tilbud af tømrer, som beskriver at det primært er stillads og arbejdstimer som vu kommer til at betale for (da der er relativ mange tagsten der skal pilles af)

Jeg har spekuleret i at gøre det selv, men er lidt i tvivl ift. kravet til mine evner og viden.
Vi har vindskede sten - er disse bøvlet at pille af selv? Det skal siges at mine håndværksmæssige finesser er lave/små :) Men jeg har modet til at begå mig ud i det.

Jeg har også spekuleret i at få en tømrer til at vise mig hvordan (med tagsten) og så egentlig bare selv gøre det.

Hvad tænker Godtfolket? 
Annonce
Petsen23 skrev den 23-05-2023 11:00:26

Jeg springer lige med på denne tråd.
Jeg står i lidt samme situation, hvor sternbrædderne har set bedre dag og gerne skal skiftes. Vi har fået et tilbud af tømrer, som beskriver at det primært er stillads og arbejdstimer som vu kommer til at betale for (da der er relativ mange tagsten der skal pilles af)

Jeg har spekuleret i at gøre det selv, men er lidt i tvivl ift. kravet til mine evner og viden.
Vi har vindskede sten - er disse bøvlet at pille af selv? Det skal siges at mine håndværksmæssige finesser er lave/små :) Men jeg har modet til at begå mig ud i det.

Jeg har også spekuleret i at få en tømrer til at vise mig hvordan (med tagsten) og så egentlig bare selv gøre det.

Hvad tænker Godtfolket? 

 
Hvis du er komfortabel med at arbejde i højden og har en god sav, så kan det godt lade sig gøre.
Du kan overveje om det skal være af træmateriale igen, eller om du vil have eternit som sternbrædder i stedet for. Der er væsentligt mindre vedligehold. Det skal naturligvis passe til resten af huset.


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Alle slag tagsten er luge til at pille af. Man skal blot i gang så kommer det lidt af sig selv. 
De sidder typisk med en bøjle som holder hver 3. sten fast ned imod taglægten. De andre sidder så i klemme.
Helt ude ved kanten kan der være klemfjeder på hver sten og ved bebyggelse nær kysten ligeledes flere klemfjedre.
Så begynd med at løfte lidt i stenene i2. række, og træk en af dem ud som kan give når den oven over løftes op. Så kan du se fjeder klemmen. Når 2. række at taget af kan mn nemt nå fjedre i yderste række.
Men som det er på billedet så kan jeg ikke se at tagsten skal tages af. Opstil stillads. og tag de dårlige brædder ned, så kan du bedømme hvordan det skal laves. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu kender jeg ikke rigtig noget til tegltag, men kunne trådstarteren, lirke det nye bræt på plads uden at fjerne tagstenene langs kanten ?


Vi prøver igen, i morgen --
Ja  jeg mener godt man kan sætte udhængs bræt op uden at røre ved tagsten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis