Opvaskemaskine (afspæringsventil i armatur)

Kære alle,

Vi er netop ved, at skifte vores opvaskemaskine og da sælger(montør) ankommer meddeler han, at han ikke må montere maskinen, fordi der ikke kan lukkes for vandet umiddelbart ved tilslutningen. 
Jeg viser så, at der kan lukkes for vandet på selve armaturet(ikke hovedhanen) og han kigger mærkeligt på mig, og insistere på, at der skal laves en ballofix eller lignende.

Mit spørgsmål er om det ikke er nok med den integrerede spærringsventil i vandhanen til opvaskemaskinen eller er det ulovligt?

Jeg har ledt med lys og lygte, og spurgt omkring mig, men kan ikke finde løsninger der minder om det.

Køkkenet er fra 2014.

Håber i kan hjælpe.


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan ser vandhanen ud.
S. Fabrin skrev den 19-05-2023 18:36:14

Kan du ikke vise et billede af tilslutningen af opvaskemaskinen. Dit billede viser et blandingsbatteri.

Billedet(blandingsbatteriet) er valgt fordi den tud der ses forrest på blandingsbatteriet bruges til, at åbne og lukke for vandet til opvaskemaskinen(m. integreret afspærringsventil). Det har jeg aldrig set før.


Her er installationen.




Synes det lyder helt ulogisk at tilslutte en opvasker til det beskrevne blandingsbatteri. Er den udgangsslange mon ikke betegnet til en “bruser” til f.eks. at skylle madrester af med. Måske er der en der kan identificere blandingsbatteriet. Vi mangler lige et billede der viser hele blandingsbatteriet (over bordpladen).
Det ligner ellers en ret ny installation i køkkenskabet, så lidt underligt at der ikke er monteret afspærringsventiler til blandingsbatteriet.

Søren O
Søren O skrev den 19-05-2023 19:38:12

Synes det lyder helt ulogisk at tilslutte en opvasker til det beskrevne blandingsbatteri. Er den udgangsslange mon ikke betegnet til en “bruser” til f.eks. at skylle madrester af med. Måske er der en der kan identificere blandingsbatteriet. Vi mangler lige et billede der viser hele blandingsbatteriet (over bordpladen).
Det ligner ellers en ret ny installation i køkkenskabet, så lidt underligt at der ikke er monteret afspærringsventiler til blandingsbatteriet.

Har fundet ud af, at blandingsbatteriet er købt i Sverige, og det er åbenbart ret "normalt" der.

Jeg tænker det samme mht. installationen som er lavet i 2014.
Annonce
Det er lidt svært at se hvad der ellers foregår på de billeder, men har du to andre hvidevarer med vandtilslutning i forvejen? Der er jo to aquastop i skabet, og også en vandhane, hvad bruges de til?

Det er svært at se hvordan den svenskerhane er monteret, men hvorfor filan har man lyst til at kunne tænde og slukke for vandet til opvaskemaskinen, fra blandingsbatteriet?

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 19-05-2023 22:04:45

Det er lidt svært at se hvad der ellers foregår på de billeder, men har du to andre hvidevarer med vandtilslutning i forvejen? Der er jo to aquastop i skabet, og også en vandhane, hvad bruges de til?
Indløbsslangen fra den gamle opvaskemaskine er den ene du kan se på billedet (tilsluttet blandingsbatteriet).
Der er en vaskemaskine tilsluttet vandhanen.



Det er svært at se hvordan den svenskerhane er monteret, men hvorfor filan har man lyst til at kunne tænde og slukke for vandet til opvaskemaskinen, fra blandingsbatteriet?

 Det er et godt spørgsmål, men jeg kan i bund og grund godt leve med det. Jeg er i tvivl om der skal monteres en ny afspærringsventil eller om det er okay, at gøre det sådan.

Det er det når der også er aquastop. Så overholder du jo alle regler.

Elektronikteknikeren
Har set det svenske program 'bolighjælp på vej' (Bygglov)  hvor det et par gange er blevet nævnt som et lovkrav med en sådan anordning. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hold kæft en kedelig regel at have, hvis man skal have sådan en ventil siddende på alle køkkenhaner.

Det giver da ingen mening.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis