Kantisolering gulvstøbning

Søger råd og vejledning

Jeg skal snart til at støbe 75 kvm isoleret kældergulv med gulvvarme.

Hvor tyk må kantisoleringen max være?

Og er der også et minimum?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du i søgefeltet skriver kantisolering får du flere svar på dit spørgsmål.

fase
S. Fabrin skrev den 19-05-2023 07:28:30

Hvis du i søgefeltet skriver kantisolering får du flere svar på dit spørgsmål.

 Tak for svar, nu har jeg læst alle opslag og svar om kantisolering, men ingen steder står hvor tyk kantisolering må være. 

Nogen der har svaret på dette?

(Der skal klinker på efter støbning)
Det afhænger af hvordan dine kældervægge er lavet. Hvis de ikke er isolerede giver kantisolering ingen mening.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 19-05-2023 10:11:28

Det afhænger af hvordan dine kældervægge er lavet. Hvis de ikke er isolerede giver kantisolering ingen mening.

 Hej Superdiy - jeg er ikke helt med, vil du evt. uddybe?

Hvis dine vægge ikke er isolerede, hvilket kældervægge oftest ikke er vil 95% af varmen fise ud den vej og ikke gennem gulvet.
Kant isoleringen skal mellem den udvendige del af soklen og den svømmende betonplade. Du kan lave den lige så tyk du lyster, men skal dækkes af indervæggen man typisk ikke har i en kælder. 

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 19-05-2023 10:45:09

Hvis dine vægge ikke er isolerede, hvilket kældervægge oftest ikke er vil 95% af varmen fise ud den vej og ikke gennem gulvet.
Kant isoleringen skal mellem den udvendige del af soklen og den svømmende betonplade. Du kan lave den lige så tyk du lyster, men skal dækkes af indervæggen man typisk ikke har i en kælder. 

 Ok - alle vores kælderydervægge er for 2 uger siden blevet isoleret udvendig ifm omfangsdræn. Så det er på plads.


Men ift gulv (der skal klinker på) er der så ikke et max for kantisolering? Hvis man laver 200 mm så vil gulvet jo ikke ha støtte derunder.
De strimler man køber er vel typisk 10 mm. tykke. skær noget af nogle 25 mm. tykke plader. Dine klinker bliver din kuldebro hvis du skal have det på. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Er kælderen isoleret udvendig så vil kant isolering kun have ringe betydning. Så jeg ville undlade den på de øverste 20-30 mm så der ikke bliver bevægelser imellem væggen og gulv beton plade. Det er især vigtig ved klinke beklædning. 
Men elastisk fuge ved gulvet hjælper jo også på problemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis