Listebeklædning på støttemur

Hej

Jeg har støbt en støttemur i fundablokke, som efterfølgende er malet sort.
Jeg skal nu sætte lodrette egetræslister på muren.
Højden af muren varierer fra 70-120cm.
Det er planen at muren skal afsluttes med sort zink/alu på toppen.
Min plan er at trække listerne lidt ud fra muren, måske med en klemliste på 25x50?
Eller vil det være bedre at vælge noget kunststof?
Prisen er ikke så vigtig. Afstandslisten skal selvfølgelig også være sort.
Hvilken afstand ville i have mellem de vandrette afstandslister?
Hvordan ville i montere listerne? Det skal vist være rustfri pga garvesyren i egetræ?
Personligt er jeg nok mest til søm, så de ikke ses så tydeligt. Men holder det?
Listerne skal behandles med olie, så jeg opnår lidt glød i træet.

Glæder mig til at høre Jeres inputs :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal klemlisten/afstandsstykket absolut gå hele vejen på langs? Kan du ikke ikke lave afstandsstykkerne, så de kun er bag egetræslisterne? Afstanden mellem fastgørelsen afhænger af om der skal gøres noget fast på listerne. her tænker jeg på planter. Afstand mellem fastgørelse kunne være 50 cm. Det tager måske længere tid at lave, men ser måske bedre ud. Det vil sikkert tage længere tid at lave, men ingen kan se, hvor lang tid der er brugt. Du kan rolig bruge rustfaste skruer.

fase
Visuelt er ideen god, men disse små afstandstykker, vil jo først skulle gøres fast i beton en, og efterfølgende skal listen sættes fast.
Tænker ikke det bliver så holdbart?Min tanke er at hvis klemlisten/afstandslisten er malet sort, så er det begrænset hvor meget den ses.
kunne man ikke fastgøre afstandsklodsen i samme ombæring så der kun er en skrue?
eller fast gør klodsen og så kan du sømme ind i den?
ved vandrette lister kommer der en gennemgående kant der kan ligge skidt på.
Danster skrev den 18-05-2023 11:04:18

Visuelt er ideen god, men disse små afstandsstykker, vil jo først skulle gøres fast i betonen, og efterfølgende skal listen sættes fast.
Tænker ikke det bliver så holdbart? Min tanke er at hvis klemlisten/afstandslisten er malet sort, så er det begrænset hvor meget den ses.

 Du gør naturligvis afstandsstykker og liste fast med samme gennemgående skrue. Du har ikke angivet afstanden mellem mur og lodret liste, men du kan da bare gøre afstandsstykket fast med skruer først og siden sømme den lodrette liste på bagefter. Måske har du ikke brug for en så stor afstand mellem mur og lodret liste. En vandret liste vil være en snavssamler.



fase
Tak for svarene.
Jeg kan godt se det smarte i at undgå den gennemgående vandrette liste.
Men med Jeres ide, så skal der bores flere hundrede huller ind i fundablokkene. (Planen er at listerne bliver ca 4cm bredde.

Annonce
Hvis du saver listerne rohmbeformede så vil vandet løbe af fra oven og dryppe forneden. Så bliver de heller ikke så meget snavssamler

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg fandt den her:
Eksempel 
De bruger også rombeformede afstandslister.
De har så derudover et 6mm uorganisk materiale bag afstandslisterne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også