Hvilken type isolering i kælderdæk? og hvilken plade på loftet under konstruktionen?

Hej gode lav det selv folk / håndværkere / eksperter.

Jeg vil høre hvilken type isolering jeg kan bruge i mit kælderdæk. Det er 240mm i hulrummet (se billedet) og kælderen er et lille uopvarmet rum som heller ikke er heeeelt tør.

Jeg støber ovenpå trækonstruktionen på svalehaleplader og der kommer en trappe ned til den lille installationskælder.

Hvilken type isolering er bedst her?

Hvilken plade på kan man montere sikkert ift fugt på loftet under konstruktionen?
Skal der tætnes med fuge / fugtspærre nedefra / oppefra under svalehalepladerne for at undgå varm luft kommer ned i kælderen?


På forhånd mange tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge mineraluld og fibergips og så ville jeg sørge for at der blev etableret en eller anden form for ventilation til kælderen så der ikke kommer skimmelsvamp der nede. Hvis du bor i et radon område, er det også en god ide at få den luft der kommer fra kælderen ud.
perhans skrev den 17-05-2023 10:18:22

Jeg ville bruge mineraluld og fibergips og så ville jeg sørge for at der blev etableret en eller anden form for ventilation til kælderen så der ikke kommer skimmelsvamp der nede. Hvis du bor i et radon område, er det også en god ide at få den luft der kommer fra kælderen ud.

 Tak PerHans

Fungerer fibergips (f.eks fermacell) som dampspærre så fugten nedefra ikke trænger op i isoleringen?
Nej, det gør den ikke men mineralulden kan tåle at der er fugt til stede, men det vil være godt at få noget udluftning så det kan tørre ud igen, hvis det bliver fugtigt.
ok - hvad med træfiberisolering - vil det ikke fungere. Jeg har nemlig nogle steico måtter på lager der ville passe - det håndterer jo fugt godt.
Mener du tidligere har skrevet at du vil have en trappe ned til kælderrummet - så det er ikke helt lufttæt.

Pga. fugtigheden i kælderen så er du nok nød til at lidt luft ind i kælderen udefra (svagt undertryk i kælderen - og større undertryk i huset). Hvis du har brændeovn i stuen så kan det være med til at suge lidt udeluft ind i via kælderen.

Omkring materialer - så tænker jeg også rockwool og fibergips - og uden fugtspærre i dækket til kælderen. Det som skaber evt. skimmel, er de kolde flader i kælderen - derfor er ventilation i kælderen vigtig for at sænke den relative fugtighed. Evt. kan su sætte en timestyre ventilator op som suger luft ind i kælderen 1 time hver morgen - hvor den absolutte fugtighed er lavest.
Annonce
Princippet er jo at eventuel dampspærre skal sidde på den varme side. Så der må ikek være dampspærre nede i kælder loftet. Det er når varm luft møder kulden at der opstår kondens. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Thomas_Mygind skrev den 17-05-2023 18:04:04

Mener du tidligere har skrevet at du vil have en trappe ned til kælderrummet - så det er ikke helt lufttæt.

Pga. fugtigheden i kælderen så er du nok nød til at lidt luft ind i kælderen udefra (svagt undertryk i kælderen - og større undertryk i huset). Hvis du har brændeovn i stuen så kan det være med til at suge lidt udeluft ind i via kælderen.

Omkring materialer - så tænker jeg også rockwool og fibergips - og uden fugtspærre i dækket til kælderen. Det som skaber evt. skimmel, er de kolde flader i kælderen - derfor er ventilation i kælderen vigtig for at sænke den relative fugtighed. Evt. kan su sætte en timestyre ventilator op som suger luft ind i kælderen 1 time hver morgen - hvor den absolutte fugtighed er lavest.

 Tak

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis