Ikea køkken fryser uden glide skinne ?

Renea
Renea
31 8620
Hej.

Vi har kig på et IKea køkken, dog fortæller de at fryser / køleskab skal være med glide skinne. 
Den fryser vi har fundet er med nogen funktionerne som vi gerne vil have, men de findes kun i udgaver med dør på dør montering. Er det helt umuligt at montere dør på dør fryser i et ikea køkken ?
Nogen der har gjort det ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
24467 7480
Jeg kan ikke garantere noget for jeg har ikke prøvet. Og det har ingen betydning om det er Ikea eller et andet mærke. Det er naturlove det drejer sig om. 
Der er 2 bredder på køleskabe intergreret ( 54 cm ) og fritstående ( 59,5 cm ) 
Glideskinne er når køleskabs dør har et hængsel og skabs døren har et andet hængsel. Disse 2 hængsler sidder hvert sit sted naturligvis, så radius er ikke det samme. Derfor åbner de en smule forskellig og skal så have en glideskinne for at det kan følge sammen. I den konstruktion kan skabs døren skubbes en smule ud før den kommer om i vinkel. Det er den normale måde alle køkkenlåger åbner på. Så ligger de fladt ind imod skabs korpus i lukket tilstand.
Dør på dør er så karakteriseret ved at der kun er hængsel på køleskabs døren, og skabs lågen hænger på denne. De par cm som skabsdøren så er større end køleskabs døren ( indbyg mål )  vil så dreje bagud - ind i skabet. Så skabs døren kan ikke ligge plan på skabs korpus. 
Hvis køleskab er fritstående mål  uden at være i et skab. Så vil jeg mene at det kan lade sig gøre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
henrikh29
henrikh29
819 9400
"Så skabs døren kan ikke ligge plan på skabs korpus. " lige denne del forstår jeg ikke. Det er nok ordet "plan", der driller mig.

Vort køleskab er dør på dør og skablågen (fra Svane) flugter med korpus (ligger uden på korpus), som alle de andre låger i køkkenet gør. Så det ser ens ud (man kan ikke se, at der er et køleskab bag lågen)

Eller misforstår jeg din udmærkede forklaring.

Umiddelbart tænker jeg også, at en Ikea-låge ligger "udenpå" korpus og der derfor kan laves en dør på dør løsning. Vor datters Ikea er dog med skinne. Må lige have nærstuderet det og sammenlignet med vort eget :-)

ev elmand
ev elmand
24467 7480
Hvis skabslåge sidder fast på køleskab ( uden glideskinne ) så skal skabs lågen svinge ind på køleskabets hængsel side, da lågen er bredere end køleskab. Og det synes jeg ikke der er plads til hvis der er en skabs side som sidder i vejen. ( integreret køleskab med dør på dør ) 

m.v.h. Erik
Vi har et integreret Siemens køleskab, der står i et 60 cm korpus/skab her er lågen skruet fast på køleskabsdøren, vi har godt nok ikke et skab ved siden af i hængselsiden, men testede lige med en lineal, lågen kommer på intet tidspunkt uden for ydersiden af skabet, så der kunne sagtens have været et skab ved siden af.
Hængslerne på køleskabsdøren får lågen til at svinge lidt ind.

Som det måske kan ses på billedet er det et specielt hængsel, men mon ikke andre end Siemens har noget der ligner.
Eller er det fordi den fryser i kikke på ikke det den type hængsler?

Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand
ev elmand
24467 7480
Ja ok 
Med den type hængsel på køle/fryseskab så kan det lade sig gøre. Den skubber skabsdøren udad

m.v.h. Erik
henrikh29
henrikh29
819 9400
Vi har samme som je_ns. Også Siemens og samme hængsel. Det står i et Svane skab.

Så mon ikke også et Siemens/Bosch og sikkert andre også kan stå i et Ikea skab. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis