Udskiftning af slyngkobling på pladevibrator

Jeg har haft lånt en pladevibrator, der virkede da jeg fin den. Den har så stået et år overdækket. Jeg var nervøs for om den kunne starte, og startsnoren var flosset, så den skulle jeg først skifte. Det gik rimelig nemt, og jeg får den startet uden problemer. Det hele kører, akslen til slyngkoblingen drejer, men den ydre del drejer ikke og slyngen trækker ikke.

Jeg er meget nybegynder og alle udtrykkene har taget mig lang tid at finde ud af, en venlig maskine-operatør sagde at det nok var slyngkoblingen der skulle skiftes.

Men når jeg drejer på bolten i midten, for at løsne koblingen og se størrelsen på akslen, drejer hele maskinen, og det ser ud til at man skal have en eller anden special del for at holde det fast, og jeg er ved at give op…

Nogle gode råd?

MVH
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bruger en stjernenøgle kan et lille slg med en hammer på modsatte ende sf stjernenøglen løsne bolten. Ellers en elektrisk svagnøgle, men tricket med hammeren kan helt sikkert løsne bolten.
Måske kan du købe en ny kobling hos “primus motor” til “små penge”.

Søren O
Velkommen på siden  
Når du får koblingen af, kan du måske klare den ved at få smurt svingklodserne, da de sikkert bare er groet fast.
WD-40 er rigtig godt til at løsne op, men snør med en anelse olie bagefter, da WD-40 ikke er så effektivt til langtidsvarende smøring.
Men pas nu på at du ikke får olie/WD-40 på belægning på armene, og selve skålen hvor armene slynger ud i.

Vi prøver igen, i morgen --
Orv tak, det lyder sandsynligt - jeg forestiller mig at der havde været en bræk eller en lyd, hvis noget var knækket - det giver meget mere mening for mig, at det er noget det sidder fast - men betyder det at det inderste af koblingen-skiven skal kunne dreje rundt uden at den yderste del gør? For det virker lidt ulogisk for mig umiddelbart… 
Ja, det er ideen med en kobling. Prøv at slå en slyngkobling op på f.eks. Google

Du kan se princippet i slyngkoblingen her.
 

Vi prøver igen, i morgen --
Det lykkedes! Jeg fik den aldrig helt af, men lidt fiksfakseri og noget WD40 fik løsnet den og så virkede det sgu. Tak for hjælpen - særligt til Je_ns der totalt gennemskuede problemet!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis