Træboldplade køkken HVID eg

Lee
Lee
310 6705
Jeg har disse plader som vi bruger rundt om en kogesektion i bund, top og på siderne. 
Men jeg kan ikke lige bruge hvordan vi bibeholder den lyse farve. 

Den til højre er den farve vi gerne vil bibeholde (det er den ubehandlede)  Den står lidt hvidlig eg. 
Den til venstre er behandlet med en en klar halvmat lak, men som det ses tager den farve og desværre ikke lige den vi ønsker. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH
BOFH
2252 8600
Farven kan opnås efter afslibning ved at oliebehandle med hvidpigmenteret olie ca 2-3 gange, olien skal afhærde ordentligt mellem hver behandling ellers trækker du det forrige lag af, når sidste lag olie er ordentligt afhærdet kan du lakere ovenpå som eller bruge klar olie som slidlag. Slidlaget skal fornys ca en gang om året afhængig af belastning.
Uanset hvad du gør vil syren i træet ad åre gøre at træet bliver mørkere og få en mere gullig farve, herefter er du nødt til at foretage behandlingen forfra med ny afslibning etc.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Lee
Lee Trådstarter
310 6705
Jeg havde håbet at kunne forsegle med en skibslak til sidst. Men skal gerne ha bibeholdt de hvide pigmenter i træet. 
Indtil nu er der forsøgt med en hvidpigmenteret olie først, det sætter sig dog ujævnt i klumper syntes vi

Lee
Lee Trådstarter
310 6705
Kunne man lude eller bejdse det først? 

BOFH
BOFH
2252 8600
Lee skrev den 15-05-2023 18:02:00

Indtil nu er der forsøgt med en hvidpigmenteret olie først, det sætter sig dog ujævnt i klumper syntes vi
Det kan godt være pga afslibning med for groft papir.

Ikke sikker på at lak vil binde ovenpå lud, pigmenterne i bejdse er samme kornstørrelse som i olien så den tror jeg ikke på.

En anden mulighed er også at blege overfladen kemisk med oxalsyre inden behandling men det har jeg ingen erfaring med.

/BOFH 

Gregeren
Gregeren
4943 2830
Nup en hvidpigmenteret olie som der foreslås.
Olie er langt lettere vedligeholde end en lak, hvor man skal lave et større arbejde hvis den skal friskes op.

Elektronikteknikeren
Lee
Lee Trådstarter
310 6705
Gregeren skrev den 15-05-2023 18:25:35

Nup en hvidpigmenteret olie som der foreslås.
Olie er langt lettere vedligeholde end en lak, hvor man skal lave et større arbejde hvis den skal friskes op.

Der er kogesektion ovenpå og lige op af, så det skal kunne holde til lidt stegepletter fx. Og det er der min tvivl til olien kommer ind

Annonce
BOFH
BOFH
2252 8600
Lee skrev den 15-05-2023 21:00:57

Der er kogesektion ovenpå og lige op af, så det skal kunne holde til lidt stegepletter fx. Og det er der min tvivl til olien kommer ind

Holder fint her, 6m køkkenø i dobbelt bredde med både vask og  90cm induktion.

Giver klar olie ca 1x om året som vedligehold, haft den i 8 år og slebet den ned en enkelt gang sidste år.

/BOFH 

Gregeren
Gregeren
4943 2830
Det er helt almindeligt at have kogeplade i en olieret bordplade.

Olie og olie er mere kompatibelt end olie og lak.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis