Salpeterudtræk- og mørte-støv.

Hej. Jeg er mor til 2 og arbejder med at fuge murværk udenfor (jeg er ikke uddannet) 
I den forbindelse kom jeg til at tænke på:

Når man arbejder med at fuge murværk kan det jo ikke undgås at støve (både salpeterudtræk, kalk/cement mørtel og saltsyre), men hvor meget af det støv, som sidder fast på huden (hovedet, armene, håret evt tøjet) er farligt?

Det anbefales jo at man bruger masker og sikkerhedsbriller, så jeg underer mig over om man kan tage disse farlige støv-kemikalier med hjem, og udsætte sig selv og sin familie for fare, selvom det er en lille mængde?

Nogle som evt har et link til en hjemmeside, som er pålidelig, i stedet for gætteri og antagelser?

Jeg gør det selv... selv.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er er mange sider som alle anbefaler at man skal bruge beskyttelse. Du skal bare kigge på fugefræse indpakning, eller på cement sækken, der er begge steder advarsels skilte
Der er vel ikke nogen af de nævnte produkter som slår dig ihjel sådan lige med det samme, eller for den sags skyld inden for nogle år. Men alt støv er skadelig at få i lungerne. Jeg tror ikke du kan skade nogen ved at have arbejdstøj på hjem fra arbejde. 
Det er især under udfræsning at man skal bruge beskyttelse imod støv og til øjnene.  
Saltsyre dampe er stort set ikke mere farlig end at indtage salt. Her er det så ætsnings fare i øjne man især skal tage sig i agt for. 
Hvis du bruger fugefræser på lille vinkelsliber, så skal du også begrænse brugen af den. Jeg mener det er maks 6 timers kørsel om dagen ellers kan man tage varig skade i hænderne af rystelserne.  
( det sidste kan jeg se på min egen hånd) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, blot fordi det er stoffer man normalt ikke bruger, behøves det ikke at være farligt.