Singels i terrændæk

Hej garvede gutter og gutinder,

Jeg står over for en renovering af terrændækket i vores stue, som er opført i ca. 1984.
Via gamle bygningstegninger kan jeg konstatere, at der ligger 150mm singels som nederste lag, hvilket rejser nogle spørgsmål hos mig -

- Hvad har de af funktion, kapillarbrydende lag eller drænlag?
- Kan de erstattes af isolering, fx Sundolitt Climate C80, så man opnår en tykkelse på over 200mm isolering?

Med venlig hilsen

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
24467 7480
Drænlag og kapilar brydende lag er ca. det samme og det har været hensigten. De kan erstattes af sundolite eller anden flamingo type. Når du er i gang så vil jeg anbefale at grave lidt længere ned og få 350-400 mm isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
CHRISVES
CHRISVES Trådstarter
76 8000
Hej Erik,

Tak for dit svar!
Okay, det vil jeg selvfølgelig se om det er muligt. Jeg har renoveret den anden del af huset, hvor fundamentet ikke var ret dybt, og der blev jeg begrænset på dybden pga det - spørgsmålet er om jeg render i samme problem ved tilbygningen.
Jeg forventer det bliver Sundolitt Climate for at få den bedste lambda værdi som muligt -

Fundamentet på et hus fra 1984 skulle gerne være min 90 cm under terræn. Er du sikker på at du nåede til bunds?
CHRISVES
CHRISVES Trådstarter
76 8000
Jonathanhandyman skrev den 15-05-2023 22:07:31

Fundamentet på et hus fra 1984 skulle gerne være min 90 cm under terræn. Er du sikker på at du nåede til bunds?

Hej Jonathan,

Tilbygning hvor nuværende renovering er fra 1984. Huset er fra 1971, hvor jeg renoverede tidligere.
De 90cm lyder bekendt, men jeg kan kun videregive hvad jeg så under tidligere renovering og ja, det var bunden, for jeg tjekkede på inder- og yderside, da det virkede mystisk.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis