Stikledning vand - forslag til ændring ifbm renovering

Hej Forum

Jeg er i gang med lidt hyggenedbrydning af gulv i bryggers (med alverdens spænding omkring vand- og gasledninger), og er i den forbindelse i tvivl om, hvad jeg bør gøre med vandstikledningen. Gulvet ender nemlig lige 1 cm under det sted, vandledningen stikker op. Dvs den kommer over gulvniveau.

Jeg har allerede ordnet loft og vægge plus gemt vandmåleren inde bag den 50x50 inspektionslem, I ser på billedet. Det er dermed nemt at komme til samlinger/stophaner.

Vandstikledningen er fra 1963 og i galvaniseret stål. Den ses på billederne med 90g bøjning (den som går ind i mit lille savede hak under fibergipsen). 

Jeg er en del inde i både kloakering, vandledningsføring mv, har lavet en del og har selv et par forslag til håndteringen.

1/ Den nemme - lade det være og lave en form for skjuler, men jeg kan ikke forestille mig, det bliver pænt.

2/ Grave ud og forberede en 63mm bøjning, som der senere kan skubbes et 32mm PE rør igennem og afsluttes i Isiflo-kobling. Men ellers lade nuværende være.

3/ Som nr 2, men skubbe et PE rør igennem og samle det under jord med det galvaniserede rør med en Isiflo kobling (må man det? -Svaret er ikke entydigt på nettet)

4/ Den dyre. Skifte hele stikledningen hen til fortovet, hvor vej-stophanen er.

Hvad bør jeg gøre med de pragmatiske briller på?

Mvh Emil

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du gerne vil undgå at brække gulvet op igen, så gør som du selv foreslår med løsning 3. Der må godt laves isoflo samling til galvaniseret rør.
Hvis du ikke har stikledningsforsikring burde du skifte hele stikledningen - det hedder jordledning i fagsprog. Stikledning er vandværkets det frem til stophane ved skel.

Søren O
Tak for konstruktivt svar, Søren.

Vi har forsikring mod stikledning, så løsning 3 lyder rimelig uden at grave hele forhaven op. 
Søren O skrev den 14-05-2023 21:36:08

Hvis du gerne vil undgå at brække gulvet op igen, så gør som du selv foreslår med løsning 3. Der må godt laves isoflo samling til galvaniseret rør.
Hvis du ikke har stikledningsforsikring burde du skifte hele stikledningen - det hedder jordledning i fagsprog. Stikledning er vandværkets det frem til stophane ved skel.

En lille follow up. Svaret giver vist sig selv her. Det drypper og er næsten tæret igennem. 

Galvaniserede vandrør fra 1963 har efterhånden mange år år på bagen. Det var på
det tidspunkt hvor plastrør begyndte at komme frem - men desværre ikke hos dig.

Søren O
Søren O skrev den 16-05-2023 18:44:39

Galvaniserede vandrør fra 1963 har efterhånden mange år år på bagen. Det var på
det tidspunkt hvor plastrør begyndte at komme frem - men desværre ikke hos dig.

Men så er det en god anledning til at få sikret den nye ledning. I plast. Den skal alligevel rykkes jo. 😊

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også