230V "udtag" på tidligere gruppe til ladestander

Vor datter har købt hus hvor sælger havde en ladestander. Ladestanderen sad på en 16A 3-faset gruppe.

Sælger var så "frisk" bare lige slukke for gruppen og klippe kablet over ude i carporten. Ja noget sjusk, i stedet for lige pænt at afslutte kablet i en dåse og nogle slutmuffer.

Nå men til spørgsmålet. Må der laves en 230V stik (med jord naturligvis) i carporten ved at anvende det eksistrende kabel og gruppe. Ledningen føres ind i dåse og de 2 faser termines og sidste fase, nul og jord føres til 230V udendørs-stik.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er helt lovligt såfremt stikkontakten er godkendt til 16 A
mfrost skrev den 14-05-2023 17:29:10

ja det er helt lovligt såfremt stikkontakten er godkendt til 16 A

Tak, det er den stikontakt, som jeg havde tænkt på, så ikke lige. Så enten skal der findes en til 16A (hvilket er overkill ift., hvad der vil blive sat til den), eller så skal automatsikringen skiftes til en 10 Amp?

Sæt et kombi CEE op. Så slipper du for dåse og muffer og ekstra hejs, og du får en almindelig 16A stikkontakt.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 14-05-2023 19:05:06

Sæt et kombi CEE op. Så slipper du for dåse og muffer og ekstra hejs, og du får en almindelig 16A stikkontakt.

Ja den tanke havde jeg også, den er bare ikke så "pæn", men man kunne selvfølgelig male den i carportens farve (sort) så ses den ikke så meget.  Der er bare ikke lige brug for 400V i carporten heller, hmm.

Har fundet en 16 A udendørs stikkontakt, så det bliver nok en sådan, selvom det er "overkill" for at trække støvsugeren, når bilen skal støvsuges :-)
henrikh29 skrev den 14-05-2023 19:29:57

Ja den tanke havde jeg også, den er bare ikke så "pæn", men man kunne selvfølgelig male den i carportens farve (sort) så ses den ikke så meget.  Der er bare ikke lige brug for 400V i carporten heller, hmm.

Har fundet en 16 A udendørs stikkontakt, så det bliver nok en sådan, selvom det er "overkill" for at trække støvsugeren, når bilen skal støvsuges :-)
Du kan godt få et kombi CEE i sort..    LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg synes nu heller ikke at kombi cee stikket er pænt, men det er de fleste ladestandere heller ikke.
Hvor kraftigt er dit kabel? De fleste ladestandere er tilsluttet med 4 mm2 kabel. Hvis det ikke kan komme ind i / eller tilsluttes i cee stikket har du et problem. Måske vil en samledåse (som evt. kan gemmes lidt væk) blive løsningen, og så føre et 2,5 mm2 kabel til din nye udendørs stikkontakt.

Søren O
je_ns skrev den 14-05-2023 19:35:52

henrikh29 skrev den 14-05-2023 19:29:57

Du kan godt få et kombi CEE i sort..    LINK

Ja sørme ja. Tak for link, men nu har jeg bestilt en OPUS 74 med tilhørende underlag. Den er rated til 16A.

Søren O skrev den 14-05-2023 21:53:15

Jeg synes nu heller ikke at kombi cee stikket er pænt, men det er de fleste ladestandere heller ikke.
Hvor kraftigt er dit kabel? De fleste ladestandere er tilsluttet med 4 mm2 kabel. Hvis det ikke kan komme ind i / eller tilsluttes i cee stikket har du et problem. Måske vil en samledåse (som evt. kan gemmes lidt væk) blive løsningen, og så føre et 2,5 mm2 kabel til din nye udendørs stikkontakt.

Der skal en samledåse i mellem alligevel, da sælger havde klippet kablet helt inde ved trævæggen, hvor det kom ud gennem (inde fra skuret, det var ført igennem). Ja han havde ikke engang efterladt nok kabel til at kunne sætte en samledåse på og terminere kablet. Og automatsikringen var bare slukket og ikke frakoblet. Så havde  man slået den til igen var der lige et kabel med blottede ledninger. Tydeligvis en, der burde holde sig fra at lave el selv. 

Men der bliver nu sat en samledåse inde i skuret, og så føres 2,5 mm2 videre fra dåsen til den bestilte OPUS 74 kontakt (der er rated til 16A).

Så det er faktisk, som du foreslår med samledåsen, at det bliver lavet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også