Rusten samling mellem jernrør og messing

Hej

For en håndfuld år siden fik jeg en VVS'er til at lave noget rørarbejde. På flere måder har jeg fundet ud af, at han nok ikke helt var til at regne med. 

Jeg fik skiftet en af hans samlinger sidste år, da den dryppede. Der fortalte en anden VVS'er, at det ikke var lavet særligt smart grundet de forskellige metaller, som kunne tære på hinanden Jeg kan ikke huske, præcis hvad han sagde. Men nu har jeg opdaget en anden samling, hvor der var en rusten bobbel på undersiden af en jernvinkel (den har jeg pillet af på billedet).

Er det mon "bare" en utæt samling, hvor det siver meget langsomt? Eller er valget af materialer i nippel og t-stykke uklogt ift. det gamle jernrør?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det drikkevand, eller varmerør? (drikkevand er mere udsat for tæring)
For mig ser det ikke bekymrende ud, du kunne jo give det rustne en tur med stålbørsten, og lidt metal grunder.
Men hold øje med om det er utæt.
Messing og jernrør har været brugt sammen i rigtig mange år, jeg har ikke hørt at det skulle give tæring.

Men kobber og jernrør kan give tæring, især hvis der er sat et stykke kobberrør ind, men jernrør på begge sider-

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 14-05-2023 16:49:55

Er det drikkevand, eller varmerør? (drikkevand er mere udsat for tæring)
For mig ser det ikke bekymrende ud, du kunne jo give det rustne en tur med stålbørsten, og lidt metal grunder.
Men hold øje med om det er utæt.
Messing og jernrør har været brugt sammen i rigtig mange år, jeg har ikke hørt at det skulle give tæring.

Men kobber og jernrør kan give tæring, især hvis der er sat et stykke kobberrør ind, men jernrør på begge sider-

Jeg glemte at sige, at det er koldt drikkevand. Jeg er heller ikke bekymret for, at der sker noget i nat eller i morgen, men den rust må vel komme grundet en lille utæthed?

Måske husker jeg forkert angående metaller, eller også var der brugt andre materialer i den anden utætte samling.
Fænomenet er pga ion-vandring der opstår hvis der er i flowretning er messing før jernrør.
Du kan læse mere om det her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 14-05-2023 16:56:09

Fænomenet er pga ion-vandring der opstår hvis der er i flowretning er messing før jernrør.
Du kan læse mere om det her.

/BOFH 

Det lyder meget rigtigt og var lige nøjagtig tilfældet sidste år, hvor utætheden var på et jernrør til det varme forbrugsvand, hvor der var adskillige messing fittings før i kredsløbet og direkte monteret på jernrøret. I dette tilfælde tror jeg dog ikke, at der er messing før denne rustne samling, men det ligner desværre meget godt billedet fra linket.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis