Nedgravet metallampe

Hej

Jeg er i gang med at lave noget have belysning og håber I kan hjælpe med et par spørgsmål.

Spørgsmål 1
Vi har kigget på, at købe otte af disse lamper (link længere nede) og sætte dem i en rende mellem fliser og en støttemur. Lige nu er der jord, men tanken er at fjerne noget jord, så de sidste centimeter er små stenskærver og for hver 3 meter, vil vi sætte en lampe. Udfordringen er, at lampen skal graves nogle centimeter ned i jorden, for at skjule "foden" på lampen, men da det er metal er jeg bange for, at den vil ruste relativt hurtigt. Kan jeg pakke den ind i en pose eller lignende (og sikre der ikke kommer vand ind ved regn) eller har I et bedre forslag?

Link til lampe: https://www.bauhaus.dk/globo-bedlampe-boston-antracit-e27-60-w-45-cm?utm_source=mpn 

Spørgsmål 2
Derudover, hvad skal vi skrue i lampens "fod", for at få den til at sidde fast i jorden?
Man kan få nogle spyd, men otte af dem kan hurtigt koste en tudse, så har I nogle forslag? Tænker det skal være noget jern, men er åben for forslag.

På forhånd tak og god dag.

Hilsen Henrik


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu står der i beskrivelsen af lampen, at den er af rustfri stål, så den burde ikke ruste lige med det samme. Du kan ikke pakke den ind i plastic så det bliver tæt. Desuden skal du have to kabler ind i de syv af lamperne. Det skal være fugttæt ellers får du problemer med afledning. Du kunne grave en flise ned til at gøre lampen fast i. Den ses ikke, når der er skærver ovenpå .

fase
Den lampe skal have foden i jordhøjde for at det ser ordentlig ud. Jeg har som Fabrin set at det er rustfri så slet ingen problemer der. Generelt så ruster ting hurtigere hvis det bliver pakket ind i plastposer. 
Jeg har flere gange haft held med at bruge 2 herregårdssten eller lignende som så står lodret. Den ene har så 1 hul med rawlplugs og den anden 2 rawlplugs, ( normalt er der 3 skrue huller i lampefoden) 
Med det system står den fast, der er plads til kabler op i lampen, og den er ret let at tage ned hvis der skal kigges til det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kommer ikke uden om "spyddene", og ja, det koster en tusse. Lev med det. Alt andet er totalklamp.

Bent Andersen:
Det har du overhovet ikke ret i. Det sidder under jorden 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-05-2023 23:23:32

Bent Andersen:
Det har du overhovet ikke ret i. Det sidder under jorden 

Jeg tror vi taler forbi hinanden her, og jeg forstår ikke havd du mener. Spyddene er for at få lamperne til at stå stabilt. Et par herregårdssten i det nævnte underlag er... tjah...

Men OK, hver sin stil.


Annonce
2 herregårdssten på højkant stampet godt ned. holder bedre end 30 cm lang spyd. Jeg har prøvet begge systemer. Ikke lige til den lampe med der er mange lignende bedlamper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar.

Jeg havde en snak med en kammerat tidligere i aften og han foreslog også det med stenene, så den kører jeg med, hvor foden stikker over jorden - men bliver skjult af granitskærver

Jeg giver lyd om 5-10 år, om jeg stadig er tilfreds med resultatet 🙂

Tak fordi I tog tid til at svare.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis