Opvaskemaskine tager for meget vand ind.

Hej,

Har et problem med min opvaskemaskine. Den stopper ikke med at tage vand ind, selvom den er fuld. - Så løber det over og maskinen starter aldrig vaske cyklussen, fordi den ikke registrererer vandmængden.

Er der nogen der ved hvordan maskinen registrerer vandmængden og om man kan gøre noget ved det selv?

Det er en electrolux esf 2440 bordopvasker, hvis det gør nogen forskel.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der sidder en niveaumåler i opvaskeren. Du skal skille maskine ad og undersøge om niveaumåleren virker.

fase
Jah, det kan jeg nok regne ud, og har åbnet kabinettet, men jeg ved ikke hvilken komponent der måler vandstanden eller om den evt er gemt inden i en anden komponent?

Jeg kan prøve at tage nogle billeder af hvad jeg kan se og komme til.
Er de en der kan udpege hvilken komponent der er ansvarlig for at måle vandstanden i maskinen? Så vidt jeg kan finde via YT er det den på det sidste billede?
Så vidt jeg kan finde via YT er det den på det sidste billede?
Det lyder meget sandsynligt.

fase
På det første billede oppe i venstre hjørne, men det er vist samme del du viser på sidste billede. 
Det kan sagtens være den lange sorte slange som er stoppet til. Tag den af oppe ved niveau måleren og pust i den. Kan du det og der kommer snavs ud inde i maskinen så er problemet løst. Ellers skal du have rengjort ved den anden ende af slangen. 
Jeg prøver lige at forklare hvad der er på billeder: 
1. Øverst til venstre niveau afbryder. nederst til højre udløbs pumpe. 
2. I venstre side fra oven af. motor, Den hvide under motor er spulepumpe , og lidt længere nede varmekammer. Altså der hvor vandet varmes op. Der sidder en flowmåler, på slangen hen til pumpe. 
3. Den blanke er en kondensator. Vist nok radio støjkondensator ved tilslutning 
4. Mon ikke det er saltkarret altså til blødgøring af vandet
5 Her ses vandventil midt i billedet
6. Her ses et par magnetventiler, den ene uden ledning. Det er til vand igennem blødgøring når det er på programmet
7 Her ses så igen niveau afbryder,   Og så et typisk køkken bord når opvasker ikke kører. Et par tallerkener og skåle

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jep. Tusind tak for hjælpen.

Her har motioneret tryksensoren/niveau afbryder på #7 ved at puste i den med slangen af, og pustet i slangen. Nu virker det igen. Fedt! Nu skal den bare samles :-)

vh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis