Hej,
Jeg har stødt på et problem med fugt og skimmelsvamp i min kælder. Heldigvis er det kun begrænset til én væg, men årsagen til problemet er manglende isolering udefra.
Jeg er godt klar over, at den bedste løsning ville være at installere omfangsdræn og isolering udefra. Desværre er der nogle grunde til, at jeg ikke kan gå i gang med det lige nu.
Indtil videre har jeg behandlet den synlige misfarvning på væggen med en desinficerende og forebyggende behandling anbefalet af Google og Bauhaus, som inkluderer følgende produkter:
- PROTOX Hysan 0,5 liter spray
- PROTOX Skimmel spray
Mit spørgsmål er nu, om der findes en nem og hurtig midlertidig løsning på problemet. Jeg har hørt om nogle tynde diffusionsplader, som man kan montere på væggen og male udenpå med en diffusionsåben maling. Jeg kender ikke navnet på disse plader, og jeg er usikker på, om der er nogle, der er bedre end andre til dette formål.
Jeg vil gerne nævne, at jeg allerede har taget en række forholdsregler for at forhindre yderligere skade:
- Jeg sørger for at holde et passende varme- og fugtniveau i lokalet.
- Jeg holder møbler og andre genstande mindst 5-10 cm væk fra væggene.
- Jeg har fugt- og tidsstyret udluftning i begge rum.
- Jeg har en affugter, der er sat til 50%.
- Jeg har en smart fugt-/temperatursensor både inde og ude, som hjælper mig med at bestemme det rette tidspunkt til at lufte ud.