Brænder fast

Hvorfor brænder min svejsepind sig fast i alt jern jeg prøver på at svejse??? Kan ikke få den igang,den bliver bare orange,har prøvet i forskellige tykkelser og med lidt styrke og med fyld styrke,men samme resultat.Kan pinde være fugtige og for kolde....ikke engang på stel vil den starte...er det for dårlig en elektrodeholder????
Håber der er en der har den rigtige løsning 
På forhånd tak 
PS.. den er en gammel holder,hvor man bare sætter pind indimellem 2 kæber,som på en tang eller lignende 

Søger hjælp,,har ikke det store at gøre med ( tandrem)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan sige så meget at de 53.85 og 36D er basiske elektroder (Kaldet klister elektroder) de er svære at håndtere for uøvede. De ok46.16 er dem man kalder alround landbrugselektrode og den skulle du kunne svejse med. Men jeg er ikke nok inde i de forskellige svejseværker til at kunne udtale mig om det du har. Men hvis der er ordentlig forbindelse og du lissom stryger pinden let over jernet så plejer det at gå. Jeg har lige svejst nogle vinduesrammer i en container, men en oldgammel Micatronic den stod på 115A til en 2.5mm OK4616

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Har du aldrig svejset før? Al begyndelse kan være svær. Prøv med dine 46.16. Det er en elektrode der er ret let at svejse med. Prøv med “slæbetænding” hvor du slæber” elektroden lidt hen over det materiale du vil svejse. Svejsemaskinens svejstrøm indstilles efter anvisningen på pakken.

Søren O
Det prøver jeg
Har svejset meget med co2 og lidt med pind,men har aldrig haft de problemer 

Søger hjælp,,har ikke det store at gøre med ( tandrem)
Har det fungeret med det viste svejseapparat?
Den minder en del om min første svejser. Der var det også et helvede at få elektroderne tændt.
På et tidspunkt købte jeg i stedet en inverter (Sheppach fra HN). Selv om det også en billig lille svejser er den helt
anderledes nem at tænde elektroderne med.

Hvis det har fungeret med denne svejser kunne det måske være der er gået en diode. Så kunne jeg nemlig godt forestille mig at det blev helt umuligt.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Den viste svejser er vekselstrøm, men nogle små svejsere kan bare ikke svejse med basiske elektroder, fordi spænding (volt) er for lav.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Højst sandsynligt for lidt strøm, og som andre siger, så hold dig fra de basiske elektroder i første omgang. Resten er teknik, medmindre elektroderne er fugtige eller meget gamle, det kan også have stor betydning. Så prøv evt. Med nogle nye. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Elektroder skal være tørre. Prøv at lægge en 10 stykker direkte på fyret, fjernvarme unit eller en radiator i et par dage.
Så starter du op ligesom når man vil stryge en tændstik. Og brug i starten kun 46.16 elektroden. Hvis belægning er knækket af på et stykke så skal det helt klippes væk. 
Egen oplevelse: 
Jeg skulle montere nogle maskiner i Kiev i Ukraine. Der var noget skærearbejde for at passe en del vinkeljern til. De havde en stor vinkelsliber og havde indkøbt 1 stk skæreskive til denne. 
Så havde de en meget stor svejse transformer og rigtig mange svejsepinde. 
Så jeg startede med at smide 10-20 svejsepinde i en spand vand. ( Der gloede de godt nok noget ) Men de meget våde pinde og så godt skruet op for strømmen så kan man skære som en skære brænder. 
Og den enlige skæreskive kunne finpudse lidt.
De havde en meget lang og kraftig pluskabel som var samlet flere steder med blanke klemmer. Det sprutter noget når man trækker det hen over de andre maskiner. Så en af de lokale folk ( til ca. 3,00 kr i timen) fik til opgave at styre den kabel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis